RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ørnulf Holen

Slik slipper han bompengeringen

Sist oppdatert:
Når prinsippet er å unngå bompenger for enhver pris, kan man gjøre som Geir Olav Øye. Han bygger en motorsykkel fra bunnen av, og kan suse gjennom bommene uten å betale ett øre.

Jeg har lenge hatt en tanke om å skaffe meg motorsykkel, men da jeg hørte at det blir bompenger i Grenland, fikk jeg det ekstra lille kicket til å kjøpe en, sier Geir Olav Øye til TA.

Det finnes flere muligheter til å unngå bompenger når de 17 bomstasjonene trolig blir satt opp i 2014. Både elbil, lett og tung motorsykkel, moped og biler med parkeringstillatelse for bevegelseshemmede slipper gjennom uten å betale. Det har Øye tenkt å benytte seg av, skriver TA.

- Straffer familier
Han kjøpte nylig en ramme til en 81-modell Honda XR500 fra Sverige. Resten av delene til sykkelen har han handlet rundt omkring, og nå setter han sammen sykkelen i garasjen. Det er en crossykkel, som han kan bruke hele året, unntatt de aller kaldeste dagene.

- Jeg er ferdig i løpet av sommeren, smiler Øye, og gleder seg til å suse forbi bomstasjonene uten å måtte ut med en krone.

Fra Bølehøgda der han bor slipper han å betale bompenger for å reise på jobb i byen, men skal han andre steder i byen vil det koste. Og det er ikke alle som slipper like billig unna. – Det er veldig mange som har en bra økonomi, men jeg synes det blir feil når familier må bruke tusenvis av kroner i året i avgifter for å komme seg frem og tilbake til jobben. Hvis man har to biler, blir det fryktelig mye, sier han.

- Statlig ansvar
Øye er såpass prinsippfast at han gjerne kjører lange omveier for å unngå bompenger.

- Jeg er så sta at når jeg kjører til Oslo, tar jeg indre vei helt til Sande, og så tar jeg av ut på motorveien. Da unngå jeg alle bomstasjonene, forklarer han.– Men hvorfor gjør du dette? Har vi ikke råd til bompenger for å få bedre veier?

- Det er prinsippet om bompenger jeg misliker. Da oljeeventyret begynte på 70-tallet, var tanken at disse pengene skulle investeres i forskning og infrastruktur. De skulle brukes på veinett og jernbanenett, på fremtidstenkning. Det mener jeg vi bør gjøre. Infrastruktur er et statlig ansvar. Myndighetene bør lage gode transportplaner og gjennomføre de for statlige midler, sier Øye.

- Blir feil
Han synes det er trist å se at ansvaret for å drive samfunnet fremover i stedet blir trykt nedover i systemet.

- Myndighetene presser ansvaret nedover til kommunene, som så presser det over på den enkelte bilkjører, og det blir helt feil, sier han. Når kommunene selv blir tvunget til å ta grep for å få til infrastrukturelle løft, blir det ikke noen helhetlig plan, mener han.

- Jeg synes ikke det er noe system i det. Det kommer en veistump her og der. Og de som bor i Skotfoss og Bamble og rundt omkring, nyter ikke godt av at det gjøres noe med Lillelvkrysset, som alene koster en halv milliard, sier Øye.

Han deltok tirsdag på demonstrasjonen mot bompenger i Grenland, selv om han innser at kampen allerede er tapt, ettersom bompengefinansieringen allerede ble vedtatt i 2011.

- Det er nok for seint å gjøre noe her i Grenland. Men vi må demonstrere for å vise sentrale myndigheter at vi er imot dette, sier Øye.

Les flere saker fra TA.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

Mest lest