RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik «sniker» bergenserne

Foto: VIDAR LANGELAND (Bergensavisen)
Sist oppdatert:
Kreative bilister swer etter skilt som ender med passende tall.

- Mange forbereder seg til vinteren. Når de skal kjøpe bil nummer to, spør de etter skilt som slutter på oddetall eller partall.

Det sier Stig Øxnes, salgsdirektør ved Jæger Automobil på Minde.

- Mange er bevisste på datokjøring når de kjøper bil nummer to. De etterspør skilt som slutter på det omvendte av det de har fra før, forklarer han til Bergensavisen.

Forhandleren merket større etterspørsel i vinter, da byrådet var nær ved å innføre datokjøring, men ifølge Øxnes har ikke dette vært et tema i sommer.

Hos Møller Bil derimot, har dette vært et tema hele tiden, forklarer daglig leder, Jarle Ludvigsen

Frank Dame, daglig leder ved Frydenbø bilsenter i Åsane, forteller at kundene blir mer bevisste på datokjøring jo mer vinteren nærmer seg.

- Folk vil ha begge mulighetene, og løser dette selv, sier han.

Les Bergensavisen her

Kun på ny bil
Dame påpeker at denne praksisen tar vekk hensikten med datokjøringen.

- Jeg tviler litt på om dette egentlig virker, sier han.

- Vi merker heldigvis ingenting på bruktbilsalget ennå.

Det gjør heller ikke de andre forhandlerne, men man ser ikke bort fra at det kan skje.

- Det kan nok hende at noen vil kjøpe en gammel bruktbil for å ha en bil med motsatte skilter av den bilen de har, tror Rolf Johannesen.

Salgsdirektøren ved Jæger Automobil på Minde påpeker at mange er helt avhengige av bil.

- Folk blir kreative når slike restriksjoner innføres. De finner løsninger slik at de kommer seg rundt likevel.

- Se heller på utslipp
Byråd for byutvikling, miljø og klima, Lisbeth Iversen, sier til BA at hun ikke er overrasket over dette.

- Erfaringer fra andre byer i Europa viser at slike tiltak kan miste effekten etter en stund.

Løsningen har da vært å se på de to siste sifrene på skiltet.

- Bilkjøpere bør heller se på bilens utslipp enn skiltene, oppfordrer Iversen, og legger til at dette vil lønne seg på sikt.

- Vi ønsker å få til miljødifferensierte bomsatser, som skal gjelde hver dag, hele uken og hele året.

Les flere saker fra Bergensavisen her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere