*Nettavisen* Nyheter.

Slik stjal svindlere Endres identitet

- Det som skuffer meg mest er politiets håndtering av saken, sier han.

12.03.13 08:04

OSLO (Nettavisen): I februar fortalte Nettavisen historien om medeieren av nettbutikken iPet, Kim Mugaas, som oppdaget og avverget en rekke alvorlige svindelforsøk fra en og samme IP-adresse. Han kontaktet politiet, men fikk beskjed om at de ikke hadde kapasitet til å pågripe nettsvindleren.

- Jeg syns det er forunderlig at politiet ikke møtte opp på lageret vårt når vi kunne servert svindleren til dem på et sølvfat, uttalte Mugaas.

Les hele saken: - Jeg ga politiet svindleren på et sølvfat

Stjal kort fra postkassen
Endre Torkildsen (20) er en av personene som opplevde å få identiteten sin stjålet og misbrukt. Han har anmeldt svindelforsøkene, men alle sakene har blitt henlagt etter kort tid. Etter å ha lest Nettavisens sak reagerer han på politiets passive holdning overfor identitetstyverier og svindel.

- Jeg kontaktet politiet fordi jeg hadde IP-adressen til svindleren og ville få fortgang i saken. Jeg ble litt sjokkert av svaret fra påtaleansvarlig som fortalte at de hadde hundrevis av tilsvarende forhold, mange helt tilbake til 2007, uten at det var blitt gjort noe. Da skjønte jeg at det var lite håp om utvikling i saken, sier han.

Torkildsen forteller at svindlerne har bestilt en rekke kredittkort, samt varer fra inn- og utland, via ulike internettsider i hans navn. Svindelforsøkene skal ha skjedd etter at han bestilte nytt Visa-kort i slutten av desember i fjor.

Torkildsen bor i blokk og har postkassen sin innendørs med lås, i likhet med de mer enn 100 andre beboere som bor på samme adresse.

- Jeg stusset litt på at kortet mitt aldri kom, men fikk beskjed fra Posten om at ting ofte er litt forsinket rundt juletider. Da jeg etter juleferien kom tilbake og så at nettbanken var tømt for tusenvis av kroner, skjønte jeg raskt at noen misbrukte kortet mitt og fikk det sperret med en gang, sier han.

Torkildsen tok videre kontakt med banken sin som fortalte at Visa var ansvarlige dersom kortet var stjålet og misbrukt på vei til mottaker.

- Dette stemte og etter kort tid fikk jeg tilbakebetalt beløpene som var blitt trukket fra kontoene min. Jeg var fornøyd og trodde dette var enden på visa, sier han.

Hentet høyttalere til 40.000
Likevel tok det ikke mange dagene før bedrageriforsøkene eskalerte.

Torkildsen fikk plutselig brev fra en rekke ulike selskaper som hadde kredittsjekket han. Få dager etterpå mottok han masse fakturaer på pakker som var bestilt fra selskaper i både inn- og utland. Til sammen beløp verdiene seg til 60 - 70.000 kroner.

- Jeg måtte ringe rundt til alle selskapene og avbestille. Det var snakk om totalt 40 - 50 bestillinger og tok timevis med prat og forklaringer i telefonen. Ved flere anledninger var det også butikker som kontaktet meg fordi de ante ugler i mosen, som iPet, der jeg visstnok skulle ha bestilt hundeutstyr for tusenvis av kroner, sier Torkildsen oppgitt.

Ved en anledning klarte svindlerne å hente ut høyttalere til en verdi av 40.000 kroner fra Hi Fi-klubben.

- Det eneste de trenger er jo personnummer og legitimasjon. Hi Fi-klubben ringte meg og fortalte at to personer hadde bestilt og hentet ut høyttalere til en verdi av cirka 40.000 kroner. Fremgangsmåten var å oppgi mitt kontonummer når de bestilte på nett, mens Visa-kortet ble brukt som legitimasjon når de hentet ut høyttalerne, forklarer han.

Egen svindeltelefon
Torkildsen forteller at han flere ganger har vært i kontakt med Get, som holder svindlernes IP-adresse. Her fikk han beskjed om at kun politiet kunne foreta seg noe, selv om han visste at noen satt og drev med ulovlig virksomhet fra den aktuelle adressen.

- Det mest irriterende har vært å ringe overalt og få beskjed om at ingen kan hjelpe deg. I hvert fall når man vet at politiet tar anmeldelsen så useriøst som de tydeligvis gjør, sier han.

- Når ble du sist forsøkt svindlet?

- Den siste gangen var vel fra Netshop for et par uker siden. Da hadde svindlerne faktisk hentet pakken her i blokken da den ble levert. De hadde registrert et telefonnummer på forsendelsen, slik at de fikk en SMS når den var på vei. Jeg har selvfølgelig forsøkt å ringe telefonnummeret, men ingen svarer. Det er trolig en ren svindeltelefon, sier han.

I tillegg har Torkildsen fått tilsendt en rekke kredittkort - men aldri mottatt pinkodene.

- Jeg har aldri bestilt disse kortene. Det er ren og skjær flaks at jeg har hentet de opp fra postkassen før svindlerne har fått kloa i både kort og kode, sier han.

Opprettet egen postboks
Torkildsen mener det er stor sannsynlighet for at svindlerne bor i blokka hans.

- Flere i blokka skal ha opplevd det samme som meg. Det at de har kommet seg inn i et låst bygg og fått tilgang til postkassene tyder jo på at det kan være noen som bor her. Det er litt ekkelt å tenke på, sier han.

- Så hva har du gjort for å unngå flere tyverier?

- Nå har jeg sperret meg for kredittsjekk, flytting og adresseendring, slik at andre ikke skal kunne sende posten min til et annet sted. I tillegg har jeg opprettet en egen postboks som jeg bruker i jobbsammenheng. Jeg bestiller også alle pakker til jobben, sier han og legger til:

- Det tar sykt mye tid, men jeg er villig til å gå langt for å unngå nye tilsvarende tyverier.

- Hva slags tanker har du gjort deg etter opplevelsen?

- At det er latterlig lett å stjele identifikasjonen til folk. Dersom man får ligningspapirer eller mister lommeboka kan du være kjørt. Det eneste disse personene har fått tak i er Visa-kortet mitt. At politiet ikke pågrep disse personene når de hadde IP-adressen forbløffer meg. Dessverre tror jeg ikke de kommer til å foreta seg noe videre, sier han.

Har du opplevd lignende eller har tips til saker? Kontakt Henrik.Arneberg@Nettavisen.no

Politiet: Mangler saksbehandlingskapasitet
Da Nettavisen tok kontakt med politiet i forbindelse med forrige sak la de seg flate og beklaget opplevelsen til iPet sjef Kim Mugaas.

- Vi beklager opplevelsen som melderen beskriver. De anmeldte forholdene ble henlagt som følge av manglende saksbehandlingskapasitet, eller som følge av manglende opplysninger om gjerningsmann. Vi må til enhver tid prioritere bruk av ressursene våre, og disse forholdene nådde dessverre ikke opp i denne løpende prioriteringen, sa stasjonssjef ved Stovner politistasjon, John Roger Lund.

Beskjeden fra politiets kommunikasjonsrådgiver Sølvi Glendrange er fortsatt lik.

- Når det gjelder den konkrete saken som dere omtalte sist, så har vi ikke ytterligere kommentarer å tilføye til denne - så vi må derfor bare vise til samme kommentar fra stasjonssjefen ved Stovner politistasjon som vi ga sist, skriver hun i en e-post til Nettavisen.

Posten: Send rekommandert
Postens pressesjef, Hilde Ebeltoft-Skaugrud, sier på generelt grunnlag at svært få utsettes for postkassetyverier. Hennes oppfordring er likevel å bruke riktige produkter ved sending av ulik post.

- Sender du brev med A eller B-post er det større fare for at noen kan ta den. Vi anbefaler derfor våre kunder å tenke på hva de skal sende, og sende det på riktig måte. Det sikreste man kan gjøre er å sende rekommandert. Da må man vise legitimasjon til ansatte på postkontoret, sier hun og legger til at det kan virke som om bankene burde brukt et annet produkt i overnevnte tilfelle.

- Utsendelse av pass sendes også som a-post, men vi anbefaler rekommandert. Dette gjelder alltid når man sender ting av verdi med posten, sier Ebeltoft-Skaugrud.

- Hva tenker du om at svindlerne skal ha registrert et eget telefonnummer på forsendelsen, slik at de fikk en SMS når den var på vei?

- Vi ser at kriminelle blir stadig mer oppfinnsomme i sin måte å få svindle på. Rådet er nok en gang å benytte rekommanderte sendinger, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.