Slik takler du eksamensnerver

Stresset før eksamen? Vi viser vei gjennom nervehelvetet.

30.11.06 15:23

(SIDE2): Det er ikke alltid enkelt å kunne takle nervene før eksamen - nå skal alt du har lært gjennom semesteret settes på prøve. Og studentene leser for harde livet.

Vi har samlet et knippe triks for å takle stresset og nervene.

1. Lag en tidsplan
Selv om det bare er få dager igjen kan du dele inn dagene og timene etter når du bør ha lest hva. Ikke gjør den alt for ambisiøs. Ser du at du har for liten tid igjen så er det prioriteringer som gjelder.

2. Finn fokusområder
Hva kan du godt, hva kan du ikke i det hele tatt? Mange mener at å fokusere på disse to istedenfor det du kan litt om kan være lurt hvis du har dårlig tid. Sjekk tidligere eksamensoppgaver, hva MÅ du kunne.

3. Visualiser besvarelsen
Før du skal ha eksamen så er en psykologisk lek med ditt eget hode du kan gjennomføre: Tenk på at du leverer eksamen, og at du får den igjen. Så lenge du har klart for deg hva målet er så er det lettere å fokusere på det.

4. Venner eller uvenner?
Sitter du sammen med andre som er stresset til eksamen vil dette påvirke deg. Hvis du skal lese sammen med noen så finn noen som er rolige og kontrollerte. Det er ikke spesielt lurt å velge den beste venninnen kun fordi hun er det.

5. Ikke sitt oppe om natten
Hvis du stresser med at du må få lest alt og bruker nettene vil du få mye mindre med deg. Du må ha pauser, du må ha frisk luft og du må sove. Hvis ikke virker ikke kropp og hjerne når du faktisk skal prestere.

6. Spis frokost før eksamen
Selv om du aldri gjør det så gjør det nå. Ikke drikk kaffe eller koffeinbrus som cola. Koffein kan gjøre deg mer stresset. Drikk vann og spise en god frokost. Da virker både kropp og hjerne mye bedre.

7. Gå en tur eller tren
Ta deg en halv times pause hvor du lar kroppen gjøre noe helt annet enn å sitte i ro. Ved å trene og gjøre noe annet vil hjernen din jobbe med det du har lest, og du vil få mye mer ut av det du har gjort. Har du en partner finnes det også annen trim som kan hjelpe deg med å fokusere på noe annet.

8. Ikke småspis under eksamen
Spis hvis du er sulten, drikk hvis du er tørst. Hvis du bruker mat eller drikke som distraksjoner er det nettopp det.

9. Skru av mobilen
Når du leser så må du lese, ta heller flere pauser hvor du kan snakke med familie og venner som ikke skal ha eksamen.

10. Pust.
Ta mange dype åndedrag gjennom dagene. Lukk øynene, trekk inn pusten godt. Gjerne utendørs i frisk luft. Det klarner hjernen.

Fire regler for eksamen:
1. Les gjennom oppgaven nøye. Finn ut hva du kan og ikke kan. Fokuser på det du kan.
2. Ikke få panikk av at andre blir ferdig. Man får ikke premie for å være først ferdig.
3. Hvis du står fast så hopp over spørsmålet og ta det neste.
4. La det være igjen litt plass etter hver besvarelse. Kanskje kommer du på noe senere?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.