*Nettavisen* Nyheter.

Slik takler du kjærlighetssorgen

Foto: Crestock

Det er sunt å ha kjærlighetssorg, sier samlivseksperten.

31.10.09 15:38

(SIDE2): – Kjærlighetssorg er en helt normal rekasjon. Folk har det fryktelig vondt, og har kanskje aldri kjent slik smerte. Slike følelser er sunt, sier par- og familieterapeut Toril Hepsø til Side2.

Med en skilsmisseprosent på omkring 50 prosent, er ikke kjærlighetssorg noe ukjent begrep. Mange kan til og med få problemer med å takle hverdagen når de opplever kjærlighetssorg, og noen kan også få mer alvorlige psykiske problemer.

– Kjærlighetssorg sammen med andre stressfaktorer kan skape psykiske problemer, men det er feil å si at kjærlighetssorg fører til psykiske problemer, konstaterer Hepsø.

Død og kjærlighetssorg
Eksperten forteller at kjærlighetssorg kan sammenlignes med den sorgen man føler ved å miste noen ved død, og man går inn i et tredelt reaksjonsmønster.

– Første fase er en sjokk- og fortvilelsesfase. Man kan få en følelse av at verden går under, og man opplever en konstant smerte som fyller hele livet. Man har problemer med å fungerer på jobb eller skole, og man melder seg litt ut. Denne fasen varer normalt i noen timer eller døgn, forklarer Hepsø.

Neste fase er selve sorgfasen, hvor man bearbeider sorgen. Det er veldig individuelt hvor lenge denne fasen varer, men man skal passe på at den ikke varer for lenge.

– I andre fase har man det vondt, men man fungerer i dagliglivet. Om den varer i månedsvis bør man være litt obs, og kanskje oppsøke hjelp, advarer eksperten og forklarer at det er viktig å ikke hoppe rett inn i et nytt forhold før man har bearbeidet sorgen.

– Om man opplever at man begynner å lette etter kopien til den man har hatt et brudd med, så er dette bare et spill for seg selv. Det som er skummelt er at man kan hoppe over denne viktige fasen ved å gå rett inn i et nytt forhold, forklarer hun.

Den tredje fasen er nyorienteringsfasen, hvor man faktisk er klar for å la noen nye slippe inn i livet.

Hva slags tips har du til de med kjærlighetssorg?

– Man må normaliserer det, og man må ikke være redd for å ha sterke følelser. Det er helt normalt å ha det vondt. Det tar den tiden det tar å komme over det, og man må bare orke å være i det. Man må prøve nye ting, aktivisere seg selv og aktivt jobbe for å komme ut av det. Man må bestemme seg for å sette punktum.

Selv om det er viktig å kjenne på følelsene, advarer eksperten mot å ikke må bli opphengt i følelsen av tristhet.

– De første tre månedene er det viktig å tørre å føle på det man har opplevd, og ikke flykte fra følelsene. Etter tre måneder derimot må man ikke falle inn i de triste følelsene for ofte. Å dyrke smerten er farlig, da kan man sette seg fast, advarer hun og påpeker at når venner og familie er drittlei av å høre om bruddet så er det kanskje et tegn på at man må gå videre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.