*Nettavisen* Nyheter.

Slik trener du deg ned i vekt

Vekter eller utholdenhet?

For personer med dårlig tid er utholdenhetstrening bedre enn styrketrening dersom målet er vekt- og fettreduksjon, mener en studie.

Denne artikkelen er levert av trening.no

Amerikanske forskere mener at dersom målet er å gå ned i vekt eller redusere fettmengden er utholdenhetstrening bedre enn styrketrening. Studien blir sett på den største som direkte sammenligner endringer i kroppssammensetning som følge av tid brukt på utholdenhetstrening og styrketrening, eller i kombinasjon, hos overvektige voksne.

Studien er publisert i Journal of Applied Physiology.

Gjennomføring av studien
Forsøkspersonene var 234 lett overvektige eller overvektige menn og kvinner i alderen 18 til 70 år. De ble delt inn i tre treningsgrupper: utholdenhetstrening, styrketrening eller en kombinasjonsgruppe (både styrke- og utholdenhetstrening). Treningsperioden hadde en varighet på 8 måneder. Kun 119 personer klarte å fullføre treningsperioden. Alle data i denne undersøkelsen er basert på disse personene.

Utholdenhetsgruppen trente tre ganger per uke i 45 minutter per økt med en intensitet på 70 -85 % av maksimal hjertefrekvens.

Styrketreningsgruppen trente også tre ganger per uka i styrketreningsapparater med en motstand slik at de klarte 3 serier med 8 til 12 repetisjoner. Øvelsesutvalget var slik at alle store muskelgrupper ble trent.

Gruppen som kombinerte styrke- og utholdenhetstrening, gjennomførte treningsprogrammet til både utholdenhets- og styrketreningsgruppen.

Før og etter treningsperioden ble vekt, kroppssammensetning, midjemål, utholdenhet og styrke målt.

LES OGSÅ:
Søvn påvirker vektreduksjonen?
Varig vektreduksjon del 2 – De enkle grep

Resultat
Resultatene viste at forsøkspersonene som trente utholdenhetstrening og utholdenhetstrening sammen med styrketrening gikk mest ned i vekt sammenlignet med gruppen som kun trente styrketrening. Gruppen som kun trente styrke gikk opp i vekt men fikk en bedre kroppssammensetning.

Fettmasse og midjemål ble redusert hos gruppen som trente utholdenhet og kombinasjon utholdenhet og styrketrening. Det ble målt ingen endring i gruppen som trente styrketrening. Styrketreningsgruppen og dem som kombinerte styrketrening og utholdenhetstrening fikk økt muskelmasse. Utholdenhetsgruppen fikk ikke økning i muskelmasse.

Konklusjon
Styrketrenings- og kombinasjonsgruppen økte mer i fettfri kroppsvekt sammenlignet med utholdenhetsgruppen. Bruk av dobbelt så mye tid, både styrke- og utholdenhetstrening, gav ikke større fett- eller vektreduksjon enn utholdenhetstrening alene. Sammenlignes tidsbruk med helsefordelene, virker det som om utholdenhetstrening er mest optimalt for reduksjon av vekt og fettprosent, mens et styrketreningsprogram er nødvendig dersom målet er å øke muskelmasse hos overvektig personer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.