RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik trener du i hverdagen

Sist oppdatert:
Det er ikke alltid like lett å komme seg på et treningsstudio eller organisert trening. Her er tipsene for hverdagstrening.

Du har kanskje planlagt å sette av to-tre timer pr uke til den treningsaktiviteten du har valgt, men har totalt ca 16 våkne timer per dag med muligheter for å være i bevegelse. Det kan være mye å hente på å ta bevisste valg i forhold til denne tiden. Både på jobben, i hjemmet og i fritiden for øvrig er det mulig å få inn aktivitet som gir god helsegevinst og gjør at du forbrenner energi! Under følger noen praktiske tips til hvordan dette kan gjøres:

Om det er praktisk mulig, ta sykkelen til jobb i stedet for bilen. Har du kort avstand er det deilig å starte og slutte arbeidsdagen med en spasertur. Benytter offentlig transport, gå av et par stopper før du egentlig skal, og spaser siste del av veien. Må du bruke bil, parker et stykke unna og spaser siste biten

Bruk trappen i stedet for rulletrappen og heis – det er kanskje litt tungt første gangene, men dette gir treningseffekt. På jobben kan du la utskriften fra pcèn gå til en printer som er litt lengre vekk fra der du sitter. Da får du et godt avbrekk og litt økt sirkulasjon mens du går for å hente papirer.

Bli med i Fedonklubben - gratis i hele september

I stedet for å sende mail eller ta en telefon til kollegaer om enkle ting, ta en tur bortom kontoret. Det er hyggelig og sosialt.

For mindre innkjøp, tenk på om det er mulig å gå til butikken i stedet for å ta bilen. Gå til kino eller andre ærende i nærområdet. Husarbeid øker energiforbruket.

Ta med barna ut og leke fra de er små. Gode aktivitetsvaner bør etableres tidlig. I tilegg til at dere får frisk luft og du blir mer fysisk aktiv, er det viktig at barna lærer seg å like å være i aktivitet.

Gå tur! Hvorfor ikke invitere vennene på en spasertur i marka, i en park eller rolig boligområde er god rekresjon. En mulighet til å bli bedre kjent i nærområdet¿

Om du føler at du per i dag er i så dårlig form at du kvier deg for å bryter din inaktivite livsstil, er det kanskje en oppmuntring å vite at du raskt vil merke en ganske stor fremgang. La dette være din motivasjon for å gå i gang, og for å oppretholde aktiviteten. Uansett omfanget av aktiviteten er det uhyre viktig at du lager deg treningsrutiner som du kan leve med i hverdagen. Som vi har vist trenger ikke treningen ta all verdens med tid og, den kan bakes inn i som en naturlig del av hverdagsaktivitet. Nøkkelen for å lykkes er å finne aktiviteter du liker og som du har plass til i hverdagen. Det er denne kontinuerlige aktiviteten som gir resultater på lang sikt.

Her er noen forslag til aktiviteter:

Bowling

Danse

Frisbee

Golf

Gymnastikk

Gå i trapper

Gå på ski

Hagearbeid

Hoppe tau

Rulleskøyter

Jakt

Klatre

Male

Måke snø

Rask gange i skog og mark

Roing

Rydde i skap, kjeller, garasje

Seile

Snorkle

Spille fotball, basket, volleyball, tennis

Stryke klær

Støvsuge

Svømme

Sykle

Vaske bilen

Vaske vinduer

Yoga

Kristine Hus som har skrevet artikkelen er personlig trener hos SATS og er en av ekspertene i Fedonklubben.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere