RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik trener ekspertene

Sist oppdatert:
De gir oss helseråd, men hvordan holder de formen selv?

(SIDE2): Daglig gir de oss råd om hvordan vi bør trene, eller hvordan vi ikke bør trene. Men hvordan holder ekspertene selv formen? Side2 spurte to treningsentusiaster.

KARI JAQUESSON, treningsguru:
Aerobicinstruktør, kjent fra «God Morgen Norge» på TV 2, og utgitt flere trimvideoer og bøker.

- Jeg trener veldig variert. Jeg går i skogen eller tur på veien nesten hver dag i alt fra 45 minutter til 3 timer. Jeg trener vekter et par ganger i uken og step et par ganger i uken. Når jeg trener vekter trener jeg tungt. Det er noe av det beste jeg vet! Noen ganger løper jeg litt på turene, men jeg går 85 prosent og løper 15 prosent. Jeg gjør noe aktivt nesten hver dag, men det trenger ikke være så mye av gangen. I tillegg blir det litt coretrening som jeg underviser i og yoga.

- Jeg går konsekvent trapper, unntatt hvis jeg bærer noe veldig tungt og bruker nesten aldri bil. Det å gå fram og tilbake til T-banen blir faktisk noen timer i uken! Liker også å loffe rundt i pysjen hjemme, hvile og avkobling er jo også viktig, sier Jaquesson og ler.

Mitt beste treningstips: Fullfør! Bestem deg for noe (realistisk) du vil gjøre for å bedre/vedlikeholde formen og en sluttdato. Uansett hvor lite motivert du føler deg skal du gjennomføre fram til for eksempel jul. Det er jo slik vi oppdrar barna våre – de kan ikke melde seg på skiskole og så slutte midt i kurset fordi de synes det er for lite action. Da sier vi: OK, du får fullføre kurset så ser vi an. Det kan man gjøre for å oppdra seg selv også! Det spiller nemlig ikke så stor rolle HVA du trener med, bare du faktisk gjør det!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ANDREAS BAKKE, informasjonsansvarlig for SATS
Personlig trener

- Etter jobb er det som regel rett ut på løpetur med påfølgende styrketrening på det nærmeste SATS-senteret. Etter trening føler jeg meg mer opplagt og i mye bedre humør, og kan dermed bruke resten av dagen konstruktivt.

- Om morgenen, før jeg drar på kontoret, jobber jeg som personlig trener på SATS. Jeg blir ofte med på noen av øvelsene kundene mine gjør både for at de synes at det er gøy og fordi jeg drar nytte av det selv. Det er ikke mye fysisk aktivitet som skal til før jeg har en velværefølelse i flere timer i etterkant.

Mitt beste treningstips: I tillegg til tidseffektiv trening rett før og rett etter jobb, er mitt tips å alltid ha med seg treningstøy for å kunne ta en økt om det plutselig passer. I tillegg kan du øke hverdagsaktiviteten med å stå og gå så mye som mulig samt alltid ta trappen.

Her er noen av Andreas' tidligere tips til Side2-leserne:
Den perfekte treningsformen

Denne dingsen overvåker deg

Strammere kropp på 20 minutter

Hva med journalistene?
Tidligere har Side2 intervjuet et knippe helsejournalister for å sjekke om de følger rådene som de gir leserne. De fleste journalistene sa at de er sunne, men innrømmet noen svakheter.

Sjekk her: Følger helsejournalistene egne råd?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere