*Nettavisen* Nyheter.

Slik tyner de kundene sine

Foto: Paul Weaver (Paul Weaver - Nettavisen)

Forsikringsselskap økte premien med 40 prosent på ett år.

17.02.11 21:32

Kilder i forsikringsmiljøet mener de dominerende forsikringsselskapene tyner eksisterende kunder med for høye priser på forsikring.

En kunde Nettavisen har snakket med, fikk nylig bakoversveis da han så fakturaen fra Gjensidige. Prisen på forsikringen hadde økt med 40 prosent på ett år. På to år hadde prisen økt med 50 prosent.

I mars 2009 kostet personforsikringen og skadeforsikringen totalt 1.435 kroner. I fjor var prisen økt til 1.520 kroner, mens Gjensidige i år forlanger 2.120 kroner for de samme forsikringene.

Les også: Her blir du lurt - uansett Her lønner det seg å være utro

Mener lojale kunder betaler for mye
Regningen synes å bekrefte det administrerende direktør Tom Georg Granquist i Storebrand Skadeforsikring uttalte for noen dager siden.

Han mener lojale kunder som aldri klager må betale urimelig høye priser hos landets fire dominerende aktører If, Gjensidige, Tryg og Sparebank 1 Skadeforsikring. Lojale kunder som klager på pris og truer med å bytte selskap blir ofte tilbudt en såkalt redningsrabatt ifølge Granquist.

- Det er et vekjent prutetriks at eksisterende kunder kan tjene tusenvis av kroner på å true med å flytte. Men det er ikke alle det passer for. Skal du lykkes bør du ha en ok skadestatistikk. Er du en kunde som belaster selskapet mye og ofte er de sannsynligivs bare glad for å bli kvitt deg, sier administrerende direktør Jan K. Løbersli i Pareto Forsikringsmegling til NA24. Han mener lojale kunder som ikke har prutet prisen på en stund ofte kan få ned prisen med mellom 25 og 30 prosent.

Handler om mer enn pris
Gjensidige har følgende kommentar til påstandene om redningrabatt og til den store prisøkningen på fakturaen.

- Når gode kunder er i ferd med å gå fra oss, må vi handle. Vi må vurdere om det finnes muligheter for å beholde denne kunden. Vi går gjennom hele kundeforholdet, blant annet for å se om konkurrenten, med en annen pris, har tilbudt en dårligere forsikringsavtale, noe kanskje kunden selv ikke ønsker eller er klar over. Forsikring handler om mer enn pris, sier informasjonssjef i Gjensidige Bjarne Aani Rysstad til NA24.

Han understreker at prisendringer skal gjenspeile erstatningsendringer og risiko.

Grunnbeløp
En nærmere kikk på den avbildede faktura viser at Gjensidige opererer med et grunnbeløp på 148 kroner i tillegg til selve forsikringen.

Rysstad har følgende forklaring på hva grunnbeløpet er:

- Grunnbeløpet er et fast beløp som beregnes en gang per forsikringskunde, uavhengig av forsikringsavtalens omfang. Det dekker kostnader til administrasjon og dokumentutsendelse. For kunder som har gitt samtykke til elektroniske dokumenter, er grunnprisen redusert, sier Rysstad.

- Kan du også forklare hvorfor dere krever personnummer av potensielle kunder for å kunne gi et pristilbud?

- Prisene er personavhengig og for å kunne gi en riktig differensiering må vi ha denne type opplysninger. Gjensidige kan også gi indikativ pris uten at kunder oppgir personnummer, men dette gjør vi ikke på internett. Ønsker man generelle priser på reiseforsikring er dette tilgjengelig på Finansportalen, sier Rysstad.

Har du opplevd lignende prisstigning - kontakt journalisten

Les flere saker på NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.