RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik unngår du ferieklubb-svindelen

Sist oppdatert:
På denne tiden av året reiser mange til sydligere strøk. Og fallgruvene er mange, skal vi tro europeiske forbrukermyndigheter.

Charterflyene begynner å fylles opp av soltørste turister som retter nesen mot sydligere strøk. Hvor mange som vender tilbake med en fersk signert ferieklubbavtale, vet ingen.

Men faresignalene er klare, for Forbruker Europa-nettverket har år etter år møtt angrende turister som har gått i fella og skrevet under avtaler med ferieklubber som får store økonomiske konsekvenser for dem.

- Svindel rundt re-salg kjent sak
I fjor høst avslørte TV 2 hjelper deg hvordan timeshare-eiere ble lurt for titusenvis av kroner.

Flere gikk på bløffen, og solgte sin timeshare-andel mot en investering i verdiløse obligasjoner, også kalt ”Zero Rated US Treasury Bonds”. Mer om den saken kan du lese her.

- Dette med svindel rundt resalg av timeshare-andeler er en kjent sak for oss. Og dette ble nylig tatt opp på et møte hvor blant annet representanter fra timeshare-organisasjonene og forbrukermyndighetene deltok, forteller juridisk saksbehandler Kirsti Pamphlett i Forbruker Europa.

Sprer informasjon
Problematikken rundt timeshare og ferieklubber har gjort at svenskene nå vil kjøre en informasjonskampanje. I vinter skal de spre 40 000 informasjonshefter som advarer mot aggressive ferieklubbselgere via reisearrangørene. Oppfordringen til turistene er klar:

- Ikke bli med på salgsmøter. Og glem ”skraploddgevinsten” som du fikk på stranden. Blir du med på dette blir du utsatt for ”Operasjon overtalelse”. Vår erfaring er at mange ikke makter å stå imot det sterke kjøpspresset uten å lokkes inn i dyre avtaler som kan vise seg å være umulig å komme ut av, sier Ea Hamilton i Konsument Europa.

Vil stramme inn loven
Utviklingen har gjort at EU nå overveier å skjerpe loven for å få angreretten til også å gjelde timeshare-liknende produkter. En tredjedel av sakene som havner på det norske Forbruker Europa-kontoret dreier seg om klager på ferieklubber.

- Timeshare-loven er under vurdering. Men organisasjonen for timeshare i Europa (OTE) ønsker ikke at ferieklubbene skal komme inn under samme direktiv. Antakelig fordi ferieklubbene ansees å være mer useriøse, sier Pamphlett.

I tillegg til ferieklubbselgere, finnes det også andre kjøpsfeller turistene kan gå i. Forbruker Europa har i det siste mottatt stadig flere henvendelser på hjemmeelektronikk. I mange tilfeller har selgerne lurt turistene til å kjøpe ukjente varemerker markedsført som kjente merkevarer. Det har også hendt at prisen angis i kroner, men at man blir trukket i euro.

I Sverige oppfordres nå alle kjøpehungrige turister til å sette seg inn i hvilke garantiordninger som finnes for produktet hvis behovet for reparasjon skulle oppstå i hjemlandet.

- Dessuten vil vi oppfordre alle til å være obs, og sjekke hva som er i esken før du kjøper produktet, sier Pamphlett.

Har du hatt problemer med ferieklubber? Ta kontakt med Forbruker Europa - de veileder blant annet med oppsigelse, resterende oppgjør og eventuelt refusjon etter kredittkjøpsloven §8. E-postadressen er: post@forbrukereuropa.no.

Tips oss på hjelperdeg@tv2.no .

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere