RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik unngår du ferieplagene

Sist oppdatert:
Har du blitt matforgiftet på ferie? Da vet du hvor plagsomt det er både for deg og reisefølget. Her er noen enkle råd mot ferieplagene:

(YEYE:) Blir du ofte bilsyk eller sjøsyk eller har du blitt matforgiftet eller solbrent? Uansett hva du har opplevd, så vet du hvor ødeleggende det er for ferien.

1. Unngå å bli bilsyk
Ifølge wikihow må du først forstå hvorfor du blir bilsyk. En ting som kan hjelpe er å se ut av vinduet og følge med på landskapet som passerer. Det vil få balansesystemet ditt til å forstå at du er i bevegelse og hjelpe til med å løse feiltilpasningen som forårsaker bilsyken. Vurder å kjøre selv hvis det er mulig eller sitt i forsetet. Sjåfører blir sjelden bilsyke fordi de er fokusert på veien. Lukk øynene, og sov hvis du kan. Når du sover tenker du ikke på at du er bilsyk.

2. Unngå å bli sjøsyk
I likhet med i bilen, lønner det seg å fokusere på horisonten om bord i båten, skriver Wikipedia. Sjøsykhet er ofte et resultat av visuell forvirring om et skip i bevegelse, ettersom ting i nærheten også beveger seg i takt med skipet. Mastene, vinduene og møblene på et skip er i konstant bevegelse, så kan det bli vanskelig å finne noe å feste blikket på. Det er særlig de som ikke er vant til å være så ofte på sjøen som er i risikogruppen. Det kan være lurt å holde seg på dekk der du kan trekke litt frisk luft. Hvis du må kaste opp, ikke gjør det over rekka. Det blir som å tisse i motvind, og er ikke spesielt lurt.

På apoteket finnes det medisiner man kan ta mot bilsyke og sjøsyke.

Klikk her for et piff i hverdagen

3. Unngå solbrenthet
Solbrenthet er et resultat av for mye soling. Nesten alle har blitt solbrent eller kommer til å bli solbrent en eller annen gang, skriver emedecinehealth. Solbrenthet er bokstavelig talt brent hud fra UV-stråler. Konsekvensene av solbrenthet er en betennelse i huden. Det kan forekomme allerede etter 30 minutter i solen. UVA og UVB refererer til forskjellige bølgelengder i lysspekteret. UVB er farligere for huden, i hvert fall med tanke på hudkreft. Men både UVA og UVB- stråler kan gi rynker og solbrenthet. Unngå solbrenthet ved å smøre deg inn med solkrem som beskytter mot både UVA og UVB. Bruk en hatt, så du beskytter ansiktet og hodebunnen. Ha også med deg en klokke slik at du vet hvor lenge du har vært i solen.

4. Unngå matforgiftning
Matforgiftning skjer som regel på grunn av dårlig behandling, forberedelse eller lagring av maten. God hygiene før under, og etter matlaging kan redusere sjansene for å bli syk, skriver Wikipedia. Inkubasjonstiden varierer fra noen timer til dager. Hvis symptomene oppstår innenfor 1-6 timer etter at du har spist maten, så er det ofte en bakteriell eller kjemisk gift og ikke en levende bakterie.

De vanligste symptomene er kvalme, magesmerter, oppkast, diaré, mage- og tarmkatarr, feber, hodepine og utmattelse.

I de fleste tilfeller blir kroppen bra av seg selv etter en kort periode med voldsomt ubehag og sykdom. Hos spedbarn, småbarn, gravide, eldre, syke og andre med dårlig immunforsvar kan det være farlig å bli matforgiftet.

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her

Hva gjør du, for å unngå disse plagene? Del med andre lesere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere