*Nettavisen* Nyheter.

Slik unngår du salatfellene

Foto: Astrid Hals (Frukt.no)

Det er ikke bare dressingen som synder.

(SIDE2): Fråtset litt ekstra i sommer? Kanskje det har blitt litt mye is og desserter og gjerne en del alkohol? Da kan det være lett å ty til grøntfôr for å komme inn i buksene igjen. Pass bare på at du ikke går i salatfellene.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Ikke bare dressing som synder
Det er ikke bare dressingen som er kalorisynder i mange salater, spesielt dem du får kjøpt ferdig. For å gjøre salaten mindre fet kan du bruke dressing som er oljebasert, eller kutte den ut helt. Det samme gjelder majones. Dropp det helt! Med riktige ingredienser kan salaten bli god og smakfull bare i seg selv.

Det er imidlertid mye annet man kan putte i salatskålen som ikke nødvendigvis er verken magert eller bør spises i store mengder.

Vis moderasjon med innhold som:

Nøtter
Nøtter inneholder for eksempel mye proteiner og fett, og selv om det er av den sunne typen, så bør man utvise moderasjon når man spiser dem. Valnøtter, hasselnøtter, mandler, cashewnøtter og pinjekjerner er vanlige i salater, men man trenger ikke mer enn om lag en håndfull om dagen for å få utbytte av de helsebringende bestanddelene.

Ost
Mange salater har ost som en av hovedingrediensene, og ofte er det den som frister oss fra menykartet. Parmesan, fetaost, hvitost, muggost og mozarella er hyppig brukt, men også her bør man være forsiktig med inntaket. Ost inneholder som nøtter mye fett og proteiner, men også dette er sunt i begrensede mengder.

Pasta
Pastasalat er en klassiker i salatbaren og det blir gjerne en overvekt av pasta med litt salat rundt enn omvendt. Hvetebasert spagetti og pastaprodukter frarådes blant annet av Fedon Lindberg fordi den inneholder raske karbohydrater som gir en rask stigning i blodsukkeret. Gjør pastasalaten sunnere med fullkornpasta, som er blitt en vanlig vare i de fleste matbutikker, og flere utsalgssteder anvender denne i sine ferdigprodukter.

Poteter
Mye av det samme som med pastaen gjelder for poteten, i tillegg inneholder den en del stivelse. Begrens inntaket for en sunnere salat.

Frukt
Et omstridt punkt hvor mange anbefaler et tilnærmet ubegrenset inntak av frukt, mens andre igjen advarer mot fruktsukkeret. Om du ønsker å gå ned i vekt kan du ha i bakhodet at frukt inneholder fruktsukker, og gjerne være forsiktig med inntaket en periode. Likevel er det ingen fare å følge ernæringsekspertenes råd om «fem om dagen». Istedenfor fruktsalat kan du gå får grønnsaksalater i stedet, og få dermed et lavere sukkerinntak.

Les mer om helse og trening her!

Chips
Det er ikke mange salatene som inneholder chips heldigvis, men man har diverse tacosalater som likevel frister med de salte bitene. Tortillachips er det vanligste, og selv om disse kan være noe bedre enn den vanlige typen, så er også dette en kilde til unødvendig salt og fett. Spis tacosalaten, men dropp gjerne chipsen eller spis bare et par flak.

Bacon
Diverse kyllingsalater samt cæsarsalat bruker å inneholde bacon som en av ingrediensene. Det er sjeldent det brukes førsteklasses vare i ferdigprodukter, og baconet utgjør dermed nesten utelukkende fett som næringsinnhold. Om det i tillegg er stekt i smør, så er dette skjulte kalorier du kan unnvære. Plukk ut baconbitene eller be om å få servert salaten uten.

Brød
Spiser du ute er det sjeldent at salaten blir servert uten brød ved siden av. Ofte er dette også hvitt brød som loff, eller fine rundstykker. Dette med smør på gjør plutselig salatmåltidet noe mer næringsrikt enn tenkt. Hvitt brød inneholder raske karbohydrater og mye luft som ikke gir kroppen særlig mye næringsstoffer. Må du absolutt ha brød til, så velg en grov type eller spis det som det det er – en siderett.

Å spise for lite
Selv om det er en del feller å gå i som går på fett- og kaloriinnhold, så gjør mange også feil i motsatt retning. Å kun gnafse et par-tre grønne saltblader og dermed gå sulten fra bordet er en lite god idé. Du vil føle trangen til å spise mer med en gang, og ofte når man hopper over et måltid eller spiser veldig lite til et tar man det igjen senere på dagen.

Det er vel ingen poeng i å spise tilnærmet ingenting til ett måltid om man fråtser det neste. Så sørg for at salaten er litt mat i som gjør deg mett. Magert hvitt kjøtt, fisk, grønnsaker, egg – mulighetene er ganske ubegrenset bare man har et par tommelfingerregler in mente.

LES OGSÅ
De vanligste slankesabotørene
Velg sunne dressinger
Økologisk mat ikke sunnere

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.