RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik vil de innføre høyere bompenger for elbiler


Elbilforeningen mener elbiler skal slippe å betale halv takst i bomringen helt frem til over halvparten av bilene som passerer er en elbil.
Elbilforeningen mener elbiler skal slippe å betale halv takst i bomringen helt frem til over halvparten av bilene som passerer er en elbil.
Elbilforeningen lanserer helt ny modell.

Stortinget har bestemt at elbiler aldri skal betale mer enn halvparten i avgifter og gebyrer sammenlignet med vanlige biler når elbilforedelene etter hvert skal fases ut. Dette inkluderer også bompenger.

Denne uken ble det klart at regjeringen ønsker å åpne for at dette 50-prosentprinsippet kan innføres lokalt allerede i år, noe som betyr at elbileiere i løpet av kort tid kan risikere å måtte punge ut.

De legger også opp til at alle nye bomprosjekter skal innføre 50-prosentsatsen umiddelbart.

Vil innføre opptrappingsplan

Dette er Elbilforeningen svært lite fornøyd med, og foreslår nå en helt ny opptrappingsmodell for bompenger for elbiler:

- Elbilene skal selvsagt være med å betale etterhvert, men vi må ha is i magen, og la elbilfordelene få lov til å virke i flere år ennå. En nedtrapping av elbilfordelene nå setter 2025-målet i fare. Vi klarer ikke å få til at hele nybilsalget skal være elektrisk i løpet av syv år, dersom vi trapper ned bruksfordelene for tidlig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

De har sendt et brev til Samferdselsdepartementet der de argumenterer for at det ikke skal innføres en mulighet for å innføre 50 prosent bompengesats for elbiler umiddelbart, men at det skal trappes opp med hvor mange elbiler som faktisk passerer bomringen.

- Først når elbilandelen i et bomsnitt utgjør 25 prosent i årsgjennomsnitt, kan man begynne med en forsiktig opptrapping til 25 prosent betaling. Når andelen passeringer med elbil utgjør 50 prosent, er tiden inne for å innføre prinsippet om halv pris, sier Christina Bu.

Slik er status nå

Bakgrunnen for denne endringen er ifølge Elbilforeningen å fortsette å tilby sterke insentiver i distriktene, der elbilandelen er betydelig lavere enn i byene.

- I april utgjorde elbilens andel av bompasseringer i Oslo 15,9 prosent. I første kvartal hadde Bergen 17 prosent, Trondheim hadde 10 prosent, Stavanger og Sandnes hadde 8 prosent, mens Haugesund, Porsgrunn og Skien hadde 6 prosent hver. I Harstad var elbilens andel av alle passeringer 3,6 prosent i første kvartal 2018, melder Elbilforeningen i en melding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere