Gå til sidens hovedinnhold

Slik vil MDG endre bilpolitikken i Norge: - Det haster fordi vi ligger bak skjemaet

- Skal bli enklere å fjerne parkeringsplasser over hele landet, lover MDG-lederen.

Se videointervju med fungerende MDG-leder Arild Hermstad:

OSLO (Nettavisen): Det er nå elleve uker igjen til stortingsvalget, og partiene er i full gang med valgkampen. Ett av partiene som strutter av selvtillit, er Miljøpartiet de Grønne (MDG), som har ligget på 5-tallet på flere meningsmålinger den siste tiden.

Etter å ha snudd opp ned på bilpolitikken i Oslo, og har hisset på seg mange ved å gjøre det vanskeligere å ha bil, vil de nå spre denne politikken utover i landet.

- Hvis vi kommer til makten nasjonalt og får innflytelse, ønsker vi både å gjøre det enklere for kommunene å fjerne parkeringsplasser og vi ønsker å gjøre det enklere for kommunene å sette ned fartsgrensene, sier fungerende MDG-leder, Arild Hermstad, til Nettavisen.

Les også: - MDG er bare tull og fjas - skrekk og gru

- Bilene er et hinder

Hermstad sier det er én viktig grunn til at de vil ha bort bilene.

- Grunnen til det er at vi vil at byene skal være for folk, at det skal være lekeplasser, trær og sykkelveier. Da er ofte parkeringsplasser og mange biler et hinder for å få det til, sier han.

- Du snakker om byene, men vil dette også gjelde utenfor byene i distriktene?

- Vårt mål om å redusere biltrafikken gjelder de større byene i Norge. I distriktene anser vi at bilen er utrolig viktig, og den bør bli elektrisk så fort som mulig. Vi vil rulle ut flere fordeler for de som ønsker å kjøpe elbil - så i distriktene er elbilen helt avgjørende i fremtiden, sier Hermstad.

Men heller ikke i distriktene mener han bilene bør få all plass.

- Jeg tror også det finnes lokalsamfunn der man kan med fordel kan avsette noe areal i sentrum til gående, trær, torg og park. Det kan man til og med gjøre på ganske små steder i Norge, og få et mer levende sentrum i bygda, påpeker han.

Les også: Slik vil MDG-Bergs arvtaker gjøre Oslo grønnere: - Store sko å fylle

- En misforståelse

- Vil dette være viktige krav dersom dere får en hånd på rattet i eventuelle regjeringsforhandlinger til høsten?

- Det som er viktig for oss er at vi slutter å bygge motorveier inn til de store byene, for det kommer til å kvele byene våre med biltrafikk. Dessverre har vi en regjering som sier at vi ikke skal ha økt trafikk inn til byene, men som hver dag planlegger nye motorveier som kommer til å øke trafikken, sier Hermstad, og legger til:

- Det er det aller viktigste, å få en slutt på det - og å gjøre det enklere for kommunene å skape levende byer.

- I Oslo har dere fått mye kritikk etter et utspill om at også elbilene må bort?

- Det er basert på en misforståelse, for det vi vil er å redusere antall biler i Oslo. Det betyr nødvendigvis at vi ikke bare skal bytte ut fossilbiler med elbiler, men redusere antall biler samtidig som alle biler skal bli elektrisk, sier han.

- Men forstår du at reaksjonene kommer. Elbiler er jo helt uten utslipp?

- Jeg forstår reaksjonene hvis man tror at vi skal fjerne alle elbilene, for det ville jo vært feil politikk. Vi er veldig glad for folk som bytter ut fossilbilen sin med elbil, sier Hermstad, og samtidig vedgår at de helst ser at folk velger noe annet:

- Vi er enda gladere om du går over til å ta bussen eller sykler - og så skal vi gjøre det vi kan for å gjøre det lettere å leve miljøvennlig, og lettere å komme seg fram uten å ha en bil i byene. Jeg tror vi må innse at elsykler er mye viktigere hvis du skal planlegge en god by, enn det elbilene er.

Les også: Frp til frontalangrep på Høyre etter MDG-frier

- Det haster

Regjeringen sa også nylig ja til byer som ønsker å teste ut såkalte utslippsfrie soner, noe MDG vil gjennomføre blant annet i Oslo.

- Det betyr at vi får et nytt virkemiddel til å få vekk de gamle bensin- og dieselbilene. Det haster fordi vi ligger bak skjemaet. Selv om Norge er flink på elbilpolitikken, så går det ikke fort nok med å skifte ut den gamle bilparken både med elbiler og å erstatte bilparken med sykler, busser og alt annet som er miljøvennlig, sier Hermstad.

Om MDG skal havne i en maktposisjon etter høstens stortingsvalg, er de trolig avhengig av at de rødgrønne partiene Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet ikke får flertall alene, men trenger støtte fra ett parti til. I Nettavisens stortingsmåling for juni, får MDG en oppslutning på 5 prosent, som ville gitt ni mandater på Stortinget.

Sjekk ut Nettavisens siste partibarometer