Gå til sidens hovedinnhold

Slik vil MDG strupe biltrafikken: - Må kvitte oss med den så fort som mulig

Miljøpartiet de Grønne vil gjøre om motorveiene, og forby salg av nye fossilbiler.

Miljøpartiet de Grønne (MDG) legger mandag fram sitt endelige forslag til nytt partiprogram for neste stortingsperiode. Der kommer det fram at de vil strupe biltrafikken i hele landet.

- Vi vil redusere biltrafikken i og rundt byene med 20 prosent innen 2030, avslører MDG-nestleder Arild Hermstad under fremleggelsen av programforslaget.

Se video øverst i saken.

Hermstad mener vi trenger «en revolusjon» i måten vi tenker byutvikling på.

- Vi må snu prioriteringene på hodet. Sykkel må prioriteres fremfor privatbilisme, slår han fast.

Les også: MDG vil stenge oljekranen en gang for alle

- Flere bilfrie soner

I programforslaget kommer det fram at MDG skal nå målet om kutt i biltrafikken ved hjelp av bompenger.

- Vi ønsker også flere bilfrie soner hvor vi kan ha lekeplasser, parker og gratis møteplasser for folk, sier Hermstad.

Som kjent ønsker miljøpartiet også å redusere fartsgrensene i bysentrum til 30 km/t. I tillegg ønsker de såkalte hjertesoner rundt skoler, med en maksfart på 20 km/t.

- De som skal prioriteres i byene våre er gående og syklende, sier MDG-nestlederen.

Som kjent har det rødgrønne byrådet i Oslo, som MDG er en del av, de siste årene fjernet hundrevis av parkeringsplasser og redusert biltrafikken i sentrumsgatene. Hermstad tror flere steder i Norge nå vil gjøre som Oslo.

- Her i hovedstaden er bilfritt byliv både populært og et omstridt tiltak, men det funker. Jeg tror det finnes mange tettsteder i distriktene som også ønsker seg bilfrie torg og gater - og det egner seg også, sier han.

Les også: Her er fartsgrensen 30 km/t - nå vil MDG ha den enda lavere

Vil gjøre om motorveier

Men ikke nok med det, i partiprogrammet går MDG inn for å gjøre om motorveier til såkalte urbane bygater.

- Vi vil gjøre om motorveier til urbane bygater med redusert hastighet, hvor vi har som mål om å få skalert ned trafikken. Det er mange veier hvor vi kan få det til, enten det er i Bergen, Oslo eller andre byer. Det er store gjennomgående veier som ødelegger for nærmiljøene for mange, sier Hermstad.

Han forteller at de også legger opp til at kommunene skal få flere muligheter til å begrense bilbruken i byene.

- Vi vil at byene skal få blåse liv i sentrumsgatene, blant annet mener vi at kommunene skal få mer makt når de diskutere dette med Statens vegvesen, sier Hermstad på fremleggelsen.

Partiet ønsker også at kommunene skal få lov til å stille krav om nullutslippssoner.

Les også: Valgforsker mener det er én ting som er overraskende ved MDGs snuoperasjon

- Fossilbiler har ingen plass

Talsperson for Grønn Ungdom, Hulda Holtvedt, understreker samtidig at de innser at det er behov for biler i distriktene også i framtida, men ikke fossilbiler.

- Fossilbilen derimot har ingen plass. Den må vi kvitte oss med så fort som mulig. Det finnes fullgode utslippsfrie alternativer til privatbilisme, og da er det ikke noe poeng å vente med å stanse nysalget av fossilbiler, sier Holtvedt.

MDG vil derfor forby nybilsalg av fossilbiler fra 2023.

- Etter dette kan du kjøpe brukt om du absolutt trenger fossil energi på tanken. Å kjøpe ny fossil varebil skal bli forbudt fra 2025, og ny fossil lastebil fra 2027, sier hun.

Hun forteller at de for å få til overgangen til bare el-biler, ønsker å bygge ut et sammenhengende ladenett i hele landet fram til overgangen i 2023.

Les også: MDGs nye stjerneskudd: - Jeg går også på McDonald’s

- Blir fortsatt like lykkelige

Holtvedt påpeker at deres klimapolitikk kommer til å merkes både i norske bedrifter og i livene til hver enkelt.

- Vi tror vi kan produsere mer miljøvennlige ting, spise mindre kjøtt, kjøre mer tog, gjenbruke mer og fortsatt være like lykkelige som i dag, sier hun, og legger til:

- Nå må politikerne levere den politikken som folk og fagfolk etterspør. En god miljøpolitikk bruker både pisk og gulrot, og vårt partiprogram bruker begge deler.

MDGs partiprogram for 2021-2025 skal endelig vedtas av partiets landsmøte til våren.

Reklame

Her får du tak i de superpopulære shortsene

Kommentarer til denne saken