*Nettavisen* Nyheter.

Slik vinner du over PMS-en

Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Blir du forvandlet til et monster hver måned? Med disse rådene kan du gjøre noe med det.

10.03.09 17:24

(SIDE2:) Mange kvinner som lider av Premenstruelt syndrom (PMS) fra fire til ti dager hver måned, har full forståelse for hva som motiverer en øksemorder og hvordan en mor seriøst kan overveie å gi fra seg sin gretne tenåring til medisinske eksperimenter, skriver Health24.com.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Rask forvandling
Oppførselen til de rundt deg, som du vanligvis ikke legger merke til, som at smårollingen slår i gulvet med en skje eller at noen har tatt din kaffekopp på jobben, gjør deg plutselig overbevist om at det er på tide med dødsstraff i samfunnet vårt. Og du vil gjerne foreta hengingen på egen hånd.

Kvinner som vanligvis er rolige blir til skrekkinnjagende hurper. Det skremmende er hvor fort denne forvandlingen kan være. På mandag kan du fortsatt advare de rundt deg om at du tror du kommer til å bli premenstruell og på tirsdag, så vet du at de fortjener alt det stygge du sier og gjør mot dem.

Dersom noen er så dumdristige at de antyder at du er premenstruell, så er de i fare for å bli overfalt med hensikt å gjøre grov legemsbeskadigelse.

PMS i historien
Historien er full av kvinner som kan ha vært premenstruelle da de gjorde sine gjerninger. Vi har Medea som drepte sine to barn for å hevne seg på sin utro mann; Lucrecia Borgia som sporadisk kvittet seg med sine nærmeste ved å forgifte dem; stemmerettskvinnen Emily Davidson som kastet seg foran kongens hest og Charlotte Corday som knivstakk Marat da han tok et bad, skriver Health24.

Klikk på bildet for å forstørre.

Men selv om det er utenkelig at du begår straffbare handlinger, så finnes det medisinfrie måter å gjøre livet lettere for deg selv og de rundt deg i den premenstruelle fasen.

Hormonbehandlinger hjelper lite
Det virker kanskje uventet, men den som lider av PMS har sjelden for lite østrogen og progesteron.

Selv om noen hormonbehandlinger demper symptomene, så takler de ikke roten til problemet og derfor løser de ikke problemet på lang sikt.

Forskning har vist at over 50 prosent av kvinner med PMS har lavt nivå av magnesium, og at de ofte har for lite av andre næringsstoffer som sink, nødvendige fettsyrer og B-vitaminer.

Symptomer på PMS kan også bli verre etter en fødsel.

Tips til kosthold
Disse kostholdsforslagene kan lindre dine premenstruelle symptomer.

- Pass på at du spiser minst tre porsjoner med frukt og grønnsaker daglig.

- Unngå store mengder raffinert sukker som søtsaker, kaker og kjeks.

- Hold deg helst til tørket eller frisk frukt.

- Hold saltinntaket til et minimum.

- Pass på at du spiser mat som inneholder magnesium, jern, sink og krom, viktige fettsyrer og vitamin B, C og E. Spis fisk minst to ganger i denne perioden.

- Aldri hopp over et måltid. For å opprettholde blodsukkernivået, så er det bedre å spise mindre måltider oftere.

- Når du er premenstruell, så øker kravet til kalorier med 500 kalorier daglig.

- Spis to mellommåltider daglig i tillegg til dine vanlige tre måltider.

- Spis proteiner både til lunsj og kveldsmat.

- Unngå koffein. Det finner man både i kaffe, te, coladrikker og sjokolade.

Hvis dette virker vanskelig å følge, så sammenlign denne innsatsen med å måtte hanskes med en skilsmisse eller at noen anklager deg for vold.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.