RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sliter du med et større søtsug i januar?

(Colourbox / Grete Roede AS)
Sist oppdatert:
- Puss tennene, tipser ernæringsfysiolog.

(SIDE2): Etter en søt julehøytid er det mange som sliter med å motstå søte, sukkerrike fristelser. Når kroppen er blitt vant til mye sukker kan det være vanskelig å vite hvordan man skal bli kvitt søtsuget, men det finnes flere knep for å unngå å bli en sukker-junkie.

Mer sukker betyr større søtsug

- Det er kanskje mange som har vent seg til å spise litt oftere, og også kanskje mer søtt. Så at kroppen responderer med et litt større søtsug i januar kan skyldes at blodsukkeret har svingt litt mer i julen, sier ernæringsfysiolog Kari H. Bugge til Side2.

Ernæringsfysiologen som arbeider hos Grete Roede har forståelse for at mange synes det er hardt å kutte ned på sukkerinntaket, men påpeker at de første dagene er verst.

- Det er en kjensgjerning at jo mer søtt man spiser, jo større søtsug får man. Mange opplever at det kan være tøft noen dager da man forsøker å redusere sukkerinntaket, men allerede etter en ukes tid vil søtsuget normalt være mindre, sier Bugge.

For å redusere søtsuget anbefaler kostholdseksperten å spise regelmessig og velge varierte måltider som inneholder grove karbohydrater, proteiner og sunt fett.

- Spis nok av sunn, vanlig mat. Og spis regelmessig for å unngå at man er småsulten hele dagen, tipser ernæringsfysiologen.

- Da får man en langsommere blodsukkerstigning og du får en bedre og mer varig metthetsfølelse og et mer stabilt blodsukker. Dette kan hjelpe til med å holde lysten på noe søtt borte. Men man må også bruke litt vilje i starten.

Puss tennene

Et annet tips fra kostholdseksperten er å kjenne etter om man faktisk har lyst på noe.

- Ta heller en gulrot eller drikk et glass vann. Eller gå og puss tennene. Det er ikke mange som har like stor lyst på sjokolade rett etter å ha pusset tennene. Er man litt sulten så kan for eksempel et grovt knekkebrød med gulost og en kopp te være et godt alternativ.

I tillegg anbefaler Bugge å unngå produkter med høyt sukkerinnhold som blant annet brus, søte kjeks og godteri. En yoghurt og frukt er eksempler på et smartere alternativ når søtsuget kommer.

- Men velg yoghurt naturell for å unngå søte varianter som inneholder mye sukker, sier hun.

- Frukt kan fungere, men frukt på tom mage kan også føre til rask blodsukkerstigning. Ett tips er å kombinere frukt med for eksempel litt usaltede nøtter.

TIPS TIL Å UNNGÅ SØTSUG:

Beveg deg mer

Det å bevege på seg regelmessig er ikke bare sunt for kropp og sinn, men fysisk aktivtet har også en innvirkning på matlyst og søtsug. Når man trener skiller kroppen ut lykkehormoner som gir deg følelsen av glede, velbehag og overskudd. Fysisk aktivitet bidrar til et jevnere blodsukker og kan derfor være med på å holde søtsuget i sjakk. I tillegg har forskning vist at det å bevege på seg også bidrar til et bedre humør og energinivå.

Unngå sukkerrike frokostblandinger

Mange frokostblandinger inneholder mye sukker, men lite fiber. Dette kan bidra til store svingninger i blodsukkeret som først får deg til å kvikne, men kort tid etter føler du deg slapp, uopplagt og sulten. For å velge en sunnere frokostblanding bør du gå for den som inneholder minst sukker, mest fiber og en høy andel helkorn. Havregryn og havregrøt er også gode alternativer til et jevnt blodsukker og en mer langvarig metthetsfølelse.

Flytende sukker
Brus og saft topper listen over hvilke matvarer som er den største kilden til sukker blant nordmenn. Disse sukkerholdige drikkene gir deg kanskje energi, men du blir sjelden mett av disse og drikke inneholder svært lite næringsstoffer.

I tillegg til at et høyt inntak av sukkerholdig drikke for mange er en av årsakene til overvekt, så kan disse drikkevarene også føre til tannråte og syreskader på tennene. Desto mer sukker du spiser og drikke, desto vanskeligere er det å venne seg av søtsmaken. Bytt derfor gradvis ut de største sukkerkildene i kostholdet ditt med sunnere alternativer for å dempe søtbehovet i hverdagen.

Bruk krydder
Flere studier har vist at kanel er med på å stabilisere blodsukkeret. Et annet krydder som også skal ha gunstig effekt på blodsukkeret er karri. Vær likevel oppmerksom på det er gitt egne anbefaliner for inntak av kanel. Krydderet inneholder nemlig stoffet kumarin som kan gi skade i leveren. Ifølge Matportalen er det satt en grense på et tolerabelt daglig inntak av kanel på 1,4 gram for voksne (en teskje veier 2,7 gram).

Gjør maten sur
Å drikke et glass vann blandet sammen med en teskje eplecidereddik kan ta knekken på søtsuget, skriver Aftonbladet.se. Å gjøre maten din mer bitter og sur er et triks den svenske ernæringsfysiologen Fredrik Paulún selv kan anbefale. Han tipser om å lage dressinger av for eksempel rødvinseddik eller olivenolje og hvitløk, som du kan ha over salater, kokt ris og quinoa.

Unngå stress og få nok søvn
Du er ikke alene om å oppleve søtsug når du har satt deg ned i sofaen på kvelden. Her er det mange som småspiser uten å egentlig tenke over det fordi det er blitt en vane å knaske på noe søtt når man for eksempel ser på TV.

Søtsaker kan virke beroligende fordi sukkeret frigjør endorfiner som får kroppen til å produsere serotonin, men det finnes smartere alternativer for å slappe av. Mosjon og nok søvn kan hjelpe deg til å unngå usunn småknasking i løpet av dagen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere