*Nettavisen* Nyheter.

Slutt for enkel kortbetaling for parkering

Strammer inn reglene.

Normal prosedyre når du betaler med kort, er at du enten må taste inn en PIN-kode eller signere noe for å bevise at du er deg.

Har du derimot vært i et parkeringshus eller kjøpt mat på et fly, har du trolig lagt merke til at det er mulig å handle med kredittkort uten å verken taste inn PIN-kode eller signere en kvittering. Dette gjør at serveringen på flyet går betydelig raskere, og ikke minst at betalingen på et parkeringshus blir langt mer smidig.

Mer tungvint å betale

Men om du har tatt deg en tur til et av de større parkeringshusene i det siste, som har tilbudt deg å betale ved å først identifisere kredittkortet ditt ved innkjøring, og så betale ved å trekke kortet på nytt ved utkjøring, så vil du se at denne muligheten er fjernet mange steder.

Nettavisen har fått rapporter om biler som skaper kaos ved å måtte snu ved utgangen fordi kredittkortet ikke lenger fungerer som betalingsmiddel.

EuroPark den største aktøren av selskapene som har fjernet denne muligheten, og satt opp informasjon om at nye sikkerhetskrav er årsaken.

Dermed må alle som skal parkere først finne en betalingsautomat før de kan kjøre ut av parkeringshuset.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kontorsjef Pål Gleditsch har flere ganger hørt om tyver som har skannet bagasjerom før de gjør innbrudd. Dermed nytter det lite å gjemme sine verdisaker. Foto: EuroPark

- EuroPark har endret opplegget for betaling med kredittkort til såkalt EMV-standard etter krav fra kortselskapene Eurocard, MasterCard og Visa og etter anbefaling fra bransjeforeningen. Hensikten er å oppnå større grad av sikkerhet ved betaling med kort, forteller kommunikasjonsdirektør Pål Gleditsch til Nettavisen NA24.

Ny standard har skylden

EMV står for «Eurocard, MasterCard and Visa», mens EMV-standarden er felles sikkerhetskrav som settes av kortselskapene. Utgangspunktet for regelverket er at PIN-løs betaling ikke skal være mulig, siden dette gjør det uhyre enkelt å misbruke kredittkort.

- I prinsippet er den nye standarden gjeldende for alle. Vi har jobbet ganske intenst, sammen med våre europeiske bransjeorganisasjoner, for å sørge for at den ikke er gjeldende for alt som gjelder parkering. Etter mye arbeid er det innført ordninger som gjør at standarden ikke skal gjelde for transaksjoner under et visst eurobeløp, som tilsvarer omtrent 500 kroner, forteller advokat Egil Østvik i bransjeorganisasjonen Norpark til Nettavisen NA24.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

500 kroner er et beløp som holder ganske lenge til parkering de fleste stedene i landet, men på flyplasser og i Oslo er det fort gjort å passere denne summen. Og om det i det hele tatt er mulig å passere summen, er det dumt å tilby enkel betaling for de som har stått i kortere perioder, siden de som har gått over grensen kan skape kaos ved utkjøringen når kortet blir avvist.

Alle aktører som ikke følger EMV-standarden, blir selv holdt ansvarlig for eventuelt misbruk - mens kortselskapene har risikoen hvis standarden følges.

- Om en ikke bruker EMV-standarden, kan man også få sanksjoner fra kortselskapene, men i praksis koster det mer å installere EMV enn å betale de beløpene, så alle gjør ikke det foreløpig, sier Østvik.

Ifølge transaksjonsselskapet Nets er det ikke innført noen nye EMV-standarder den siste tiden, men at nye krav for håndtering av kortdata har tvunget fram endringer hos enkelte.

- Nye PCI-krav (Payment Card Industry), som omhandler hvordan blant annet kortdata overføres og behandles, kan nok for enkelte ha tvunget fram endringer for enkelte aktører i bransjen, sier kommunikasjonssjef Stein-Arne Tjore i Nets.

Installerer nye terminaler

EuroPark melder at de nå jobber med å installere løsninger for å kunne taste inn PIN ved utkjøring.

- Vi arbeider nå med å gjøre betaling med pinkode enklere og har i første installert dette ved de flyplassene vi er driftsoperatør for, sier Gleditsch.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.