RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sølvtaggen-vinner: - Kunst å plukke riktig annonseverktøy på nett

Sist oppdatert:
- Når man skal lage nettannonser har man mange verktøy i kassen sin. Det er mulig å overkomplisere det, og en kunst å plukke de riktige verktøyene til de rette kampanjene, mener daglig leder John-Arne Berland i Kroma som vant Sølvtaggen i september.

Filmen "Kvinnen i mitt liv" har blitt markedsført på nettet gjennom Norges største nettavis. Kroma, som står bak kampanjen, har et tett samarbeid med VG.no, og kampanjen har gått i tre versjoner på VG.

Kroma er et norsk utviklingsselskap som har eksistert siden 2000. Selskapet vant pris i siste Gulltaggen i kategorien beste interaktive annonse for Bokkilde-reklamen med Åsne Seierstad.

Det er den første versjonen av den tredelte kampanjen om "Kvinnen i mitt liv" som i september fanget Sølvtaggen-juryens oppmerksomhet.

I den først delen får vi ikke møte hovedrolleinnehaveren "Jacob" (Thomas Gjertsen) i det hele tatt. Resten av persongalleriet benyttes til å bygge bro fra film til publikum via annonser. Nettannonsen er musestyrt slik at brukerne selv har kontroll over avspillingen av videoer.

Annonsen ble kjørt i forkant av all annen annonsering for den norske spillefilmen. Vi møter fem personer i banneret som snakker om en hovedrolleinnehaver. Først i oppfølgeren, som også er sendt som bidrag til Sølvtaggen i september, blir vi offisielt introdusert for Jacob.

- Ideen kom fra oss. Vi jobber vanligvis tett med VG og i sammenheng med "Kvinnen i mitt liv" begynte vi å fundere på hvordan vi kunne løse en interaktiv annonsekampanje for norsk film utover en vanlig trailer på nettet. Oppdragsgiverne likte ideen og da satte vi i gang, sier Berland i Kroma.

- Jeg vil jo gi SF Norge endel av æren her. De har gått i bresjen med denne annonsetypen som et av de filmbyråene i Norge, sier han og mener det er viktig å sette nye standarder for kreativitet på Internett.

- Det er en oppadgående kreativitetskurve på nettmarkedet i Norge, men det er fortsatt endel som ikke vet helt hvordan de skal kunne utnytte nettet som medium. De klarer ikke få ut hele potensialet, mener Kroma-sjefen og forklarer selskapets filosofi i korte trekk:

- Når man lager annonse på Internett, har man mange verktøy i kassen sin. Det er meget mulig overkomplisere det, samtidig som det er en liten kunst å plukke riktige verktøyene til de rette kampanjene, sier han og ser for seg stadig mer avanserte uttrykksformer på nett.

Kroma benytter en egenprodusert komprimeringsløsning i bunn for sine annonsekampanjer slik at de kan fange inn flest mulig nettbrukere uavhengig av nett-tilgang.

- Dette er bare starten på forming av uttrykk med multimedia. Etter hvert som man får oversikt over mulighetene som finnes der ute, vil vi se en sammensmeltning av virkemidler på avis, TV og radio, mener Berland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere