RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Småavisene øker annonsesalget

Oslo (NTB): Mens storavisene mister annonsører, er situasjonen motsatt de minste avisene her i landet, ifølge en rapport fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Statistikken omfatter 90 aviser innenfor MBL, og viser en nedgang i annonsevolumet på 9 prosent i desember 2008, sammenlignet med samme måned i 2007. Dagsavisene i storbyene har det verst. Nedgangen var på 15 prosent i desember. For riksavisene var nedgangen på nesten 10 prosent, skriver Dagens Næringsliv.

Men situasjonen er annerledes blant småavisene. 13 lokalaviser med opplag under 5.000 eksemplarer hadde en vekst i annonsevolumet på 6,8 prosent i desember, sammenlignet med desember 2007. For hele 2008 er veksten for lokalavisene på 3,2 prosent.

Til sammenligning har aviser med over 40.000 eksemplarer i opplag en nedgang på 16,2 prosent i desember, og en nedgang på 5,3 prosent for hele 2008.

Fagsjef for avis i MBL, Helge Holbæk-Hansen, tror forskjellene mellom små- og storavisene er at de små ikke er så avhengige av rubrikkannonser innenfor eiendom og arbeidsmarked. Ren salgsannonsering er viktigere for de minste, mener han. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere