*Nettavisen* Nyheter.

Smart sørlending i galopp

Vi tester Nidelv 780 Sport og lar oss sjarmere. Men hvorfor galopperer den?

En norsk daycruiser på 25 fot til 1,4 millioner? Prislappen på Nidelvs nykommer vil nok få mange til å løfte på øyebrynene. Riktignok er dette en forseggjort båt i klassen, men hovedgrunnen til reaksjonene vil kunne være ganske enkel: Det står ikke «Windy» skrevet i skrogsiden.

Testen er levert av Kastloss.no.

For selv om Nidelv har vist seg som en habil båtkonstruktør over flere tiår, og i tillegg bruker samme skrogdesigner som blant andre Windy, er et eksklusivt merkenavn viktig når prisen overstiger 50.000 kroner per fot.

Klikk på bildet for å forstørre.

Så langt vi kan se, er det imidlertid ingenting i veien med selve produktet. Nidelv 780 Sport er i likhet med sine forgjengere klassisk og tidløs, uten designmessige krumspring. Skroget bygger på den tidligere Nidelv 750, men er noe forlenget og avrundet i akterpartiet av plasshensyn og designmessige årsaker.

Plass til storfamilien
780 Sport tar problemfritt sju personer på dagsturen i skjærgården, eller tre personer på langtur med overnatting. Aktersofaen i lekkert alcantaraskinn har plass til fem spisende passasjerer rundt det utfellbare bordet, som også kan senkes til innleggsplate i en solseng. Komforten her akter er grei, selv om ryggstøtten blir noe rettvinklet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Førerposisjonen har fått mest fokus om bord, og detaljene vitner om en kjøreglad båt. Bortsett fra et rom for papirkart, et sted å legge småting og kanskje en fotstøtte, savner vi ingenting. Førerplassen er gjennomtenkt og har flott sete, fin sitteklaff, god instrumentoversikt og perfekt ergonomi.

Nidelv 780 kan leveres med en kabrioletkalesje som er lik den vi finner i Askeladden Z-serien. Dette er en smart og rask løsning som vi vet fungerer godt under våre forhold, men som nok stjeler noe stuveplass helt akter.

Skrog som sier «kjør»
Nidelv er kjent for sine kjørevillige skrog, og med en massiv VP D6-350 i motorrommet som yter hele 337 hk på propellen, loves vi både dreiemoment og høy toppfart.

Klikk på bildet for å forstørre.

I havgapet utenfor Arendal lar vi D6-motoren få fritt spillerom. Da tar det ikke mange øyeblikkene før vi er oppe i over 30 knop. Skarpe halvmetersbølger forsøker å yppe ute ved Torungen, men blir kontant satt på plass av et stumt og kompakt skrog.

Motoren er relativt stille, og da vi etter litt trimming når en toppfart på 48,9 knop, må vi sette oss opp på sitteklaffen og eksponere ansiktet for vinden for ikke å bli snytt for fartsfølelsen.

Kjøremessig er dette en båt på høyde med hvilken som helst i klassen. Styringen er kontant og presis, og grepet i sjøen sportslig markant, men ikke sjenerende luggete.

I vill galopp
Nidelv 780 Sport er også en båt som gir glede under raske dagsturer i skjærgården, men som også trives godt i marsjfart under ferieturen. En kraftig diesel passer godt for begge formål.

Men så var det dette med vekt og balanse. For selv om D6’en gir krefter i overflod, blir den for tung for en daycruiser på drøye 25 fot. Konsekvensen er et balanseproblem om bord i Nidelv 780 Sport: Båten danser og galopperer, og trenger derfor nøyaktig trim for å finne en rolig kjøremodus, noe som selvsagt er sjenerende i lengden.

En lettere og mer beskjeden motorisering, i første rekke Volvos D4-260 hk eller D4-300, gjør nok båten mindre baktung og samtidig mer harmonisk.

Klikk på bildet for å forstørre.

Toppfarten vil da ligge i overkant av 40 knop, noe som burde holde lenge for de aller fleste.

Eksklusivt og forseggjort
Vi trekker den kombinerte kabindøren og trappen til fordekket til side for å ta en titt på innredningen. Et pent innredet rom kommer til syne. Polstrede vegger, teak, spotlights og Alcantara-trukne madrasser gir et eksklusiv inntrykk.

Den skråstilte dobbeltkøya er komfortabel, men kunne vært noe bredere, noe som også gjelder den enkle stikkøya som strekker seg under førerposisjonen. For weekendutflukter fungerer det uansett bra for tre i kabinen.

Nidelv har detaljene som vitner om lang båterfaring. Et eksempel er batterirommet, som ligger godt beskyttet under et foldbart lokk nede i stuverommet under akterbenken. Denne løsningen finner vi også på styrbord side.

Madrassen i køya under dekk er formet og tilpasset en stuveromsluke, slik at du slipper å løfte av hele madrassen for å komme til stuverommet. En titt under «overflaten» gir dessuten et inntrykk av at ting sitter godt fast, og at finishen er bra.

Flere båttester på Kastloss.no.

Les mer om båt og båtliv i Nettavisens båtmagasin.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.