RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Smarttelefoner lite lure

Sist oppdatert:
Smarttelefoner er ikke så smarte i bruk likevel. Ofte koster det mer å bruke smarttelefoner enn det smaker, og manglende produkttesting er hovedårsaken.

Programvareprodusenten Intuwave har studert tilbakemeldingene fra sine fokusgrupper bestående av forretningsfolk som benytter smarttelefoner, skriver Teleavisen.

En smarttelefon er en mobiltelefon som har fullverdig internett, e-post, kan synkronisere avtalebok og kalender mot PC-en, kjører programmer som word og excel og så videre.

Men nå viser det seg at de smarte telefonen for det meste bare skaper trøbbel.

- Smart-telefoner er på ikke bare kjekt å ha. Mangelfull produkttesting har ført til at en høy andel av telefonene må returneres, eller i de verste tilfellene tilbakekalles, sier Andrew Wyatt i Intuwave.

- Smart-telefoner får stadig flre av PC-ens tradisjonelle oppgaver, og det krever at produsentene kommer opp med nye automatiserte testrutiner og muligheter for fjernbetjent diagnostisering og problemløsning, sier Wyatt til Cellular.

Den dårlige kvaliteten har gitt telefonene et dårlig rykte blant proffene. En undersøkelse blant IT-sjefer viser at bare 40 prosent har tillit til smart-telefoner som forretningsverktøy.

- Forretningskundene er operatørenes mest verdifulle og minst prissensitive markedssegment. De er også nærmest til å ta i bruk datatjenestene som lanseres. Men tjenester som ikke virker med det samme blir heller ikke brukt. Derfor må det investeres mer i test og servicerutiner. Det vil ikke bare redusere kostnadene, men skape økte inntekter, hevder Wyatt.

Undersøkelsen sier ikke noe om hvilke merker av telefoner Intuwave har testet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere