Smedvig kapret Ormen Lange-kontrakten(Ny3)

Smedvig har nå fått en intensjonsavtale for boreskipet West Navigator for den store borekontrakten på gassfeltet Ormen Lange. Den faste delen har en verdi på over en milliard kroner

19.05.08 00:54
Nytt: Kommentarer fra konsernsjef

Den faste delen av kontrakten omfatter 740 dager, hvor det skal bores 8 dypvannsbrønner på Ormen Lange for produksjonsoperatøren på Ormen Lange, Norske Shell.



- Kontrakten er på 740 dager, men vi håper å gjøre dette vesentlig raskere, men for å være etterrettelig må vi rapportere en stipulert tid, sier konsernsjef Kjell E. Jacobsen i Smedvig.



Verdien på den faste delen er hele 1,17 milliarder kroner, men det er basert på 740 dager. Jacobsen bekrefter at boreskipet vil gå på en dagrate, slik at ved raskere boring vil den totale kontraktssummen bli lavere.



Brønnen er ansett som en av de aller største borekontrakten på norsk sokkel de neste årene. Kontrakten gir en dagrate på 225.000-226.000 dollar dagen, som er noe av det høyeste gjort i dypvannsmarkedet hittil i år.



Det er i kontrakten også tilknyttet opsjoner på ytterligere fire dypvannsbrønner brønner, med en varighet på inntil ett år. West Navigator kan med opsjonen være sikret oppdrag frem til høsten 2008.



- Vi får se om det er plass til 1-2 brønner etter vi avslutter i Afrika sommeren 2005 før oppstart på Oremen Lange. Det er et relativt bred oppstartsvindu som vi indikerer i meldingen, sier Jacobsen til iMarkedet.



Oppstart på kontrakten er i andre halvår 2005. Kontrakten inneholder et forbehold om endelig myndighetsgodkjennelse av Ormen Lange-prosjektet.



Aune i underlig lys

Dagens intensjonsavtale til Smedvig stiller styreformann Geir Aune i konkurrenten Ocean Rig i et noe underlig lys. Aune uttalte på en presentasjon i midten av februar at Smedvig allerede hadde bundet opp boreskipet West Navigator, og dermed var lite aktuelle for Ormen Lange-kontrakten. Dette økte sjansene for Ocean Rig som sammen med Transocean var konkurrentene til Smedvig i anbudet.



- Smedvig har bundet opp sin rigg, mens Transocean har budt inn en 20 år gammel rigg, sa Aune på presentasjonen i februar og ville ikke bøye seg for analytikere som påsto det motsatte.



- Det kan vi ikke ha gjort siden vi fikk kontrakten, sier Smedvigs Jacobsen til iMarkedet i dag, om Aunes uttalelse.



Smedvig avviste da også overfor iMarkedet i februar at West Navigator var bundet til andre engasjementer og derfor skulle være forhindre fra Ormen Lange-kontrakten.



Gir finansielle muskler

- Den nye kontrakten på Ormen Lange er en viktig byggestein i vårt arbeide med å videreutvikle Smedvig i årene som kommer, sier Smedvig-sjefen.



Han sier videre til iMarkedet at at kontrakten gir en sterkere finansiell muskel som kan bidra til en fornuftig vekst for selskapet videre. Han vil utover det ikke kommentere hvilke virksomhetsområder veksten vil i eller om det kan bli aktuelt med bestilling av ytterligere nybygg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.