RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Snacks som gir 100 kcal

(Foto: Crestock)
Sist oppdatert:
Et sunt mellommåltid kan være redningen om du vil ned i vekt.

(SIDE2): Det er lett å falle for fristelser dersom du er ekstra sulten. Da kan det være lurt å ha noen sunne snacksvarianter i bakhånd.

- Spiser du regelmessig reduseres risikoen for å overspise eller spise usunne varianter, sier ernæringsfysiolog Josefine Jonasson til svenske Aftonbladet.

Hun mener det er viktig å tenke på at mellommåltidet må inneholde proteiner som metter, alternativt en frukt som er enkel å ha med seg. En banan er perfekt som mellommåltid.

Her er fem små mellommåltider som bare teller 100 kcal.

Smoothie-is
Bland 2 dl tinte eller ferske bær med 1,5 dl yoghurt naturell. Bruk litt søtningsmiddel dersom du vil. La det stå i fryseren et par timer.

Ernæringsfysiologens kommentar: - Dette kan vara både dessert og mellommåltid. Bær og yoghurt er aldri feil.

LES FLERE HELSESAKER HER

Blåskjellrøre
Stek et par spiseskjeer hakket rødløk i en halv t-skje olivenolje. Når løken er passe myk så tilsett en halv t-skje hvitvinseddik eller press litt sitron over. Tilsett 60 gram blåskjell fra boks, la blåskjellene bli varme. (Tar mindre enn et minutt)

Ernæringsfysiologens kommentar: En luksusvariant som inneholder protein - som gir god metthetsfølelse.

Ristet snacks
En drøy spiseskje solsikkekjerner og en drøy spiseskje gresskarfrø ristes i en varm panne i 5-10 sekunder. Salt.

Ernæringsfysiologens kommentar: Risikoen med frø og nøtter er at vi spiser for mye og at kaloriinntaket blir for høyt. Men både frø og nøtter inneholder sunt fett så om du lykkes med å begrense inntaket er dette et bra mellommåltid.

Enkel avocadosalat
Bland en halv avocado med en halv tomat skåret i terninger. Press sitron over, tre dråper olivenolje samt salt og pepper.

ernæringsfysiologens kommentar: Et supert mellommåltid med nyttig fett.

Skinkerull med kesam
Ta tre skiver skinke (totalt ca. 50 g). Ta en spiseskje kesam på hver skinkeskive (Totalt 50 gram kesam). Dryss på sitronpepper og rull til tre ruller.

Ernæringsfysiologens kommentar: Bra, proteinrikt og mettende mellommåltid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere