Snakk om plankekjøring

Foto: Tipser / BA

- Det der er jo helt på trynet, sier overingeniør i Statens vegvesen.

En BA-leser oppdaget denne bilen fra Vegvesenet på motorveien i Sandviken, i retning sentrum, tirsdag ettermiddag.

- Jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å ta bilde av den «sikre lasten» i bilen hans, som gjorde at han måtte kjøre med hodet nedpå rattet. Bare tenk hva som hadde skjedd om han hadde krasjet og airbagen ble slått ut, skriver vitnet i en e-post til BA.

Les også:Dette vil du ikke ha i frontruta

- Rystende
Overingeniør Tom Børslid i Statens vegvesen blir sjokkert når han ser bildet.

- Det der er jo helt på trynet. Det er rystende, utbryter han til BA.

Vegvesenet i Fyllingsdalen har bare noen få biler av denne typen. Børslid går ut fra at det er en kollega i Statens vegvesen som kjører bilen da bilen kun er forsikret for de ansatte.

- En ansatt i Vegvesenet skal vite bedre enn dette. Dette er ille! Han som kjører her er ikke et godt forbilde.

Kjøring med slik last kunne gitt alvorlige konsekvenser for føreren.

- Dersom han hadde fått en bråbrems ville lasten kommet frem med en kraft på flere tonn, sier Børslid.

Børslid forteller til BA at en usikret person i baksetet vil utøve et press på cirka 3,5 tonn mot seteryggen ved en krasj i 50 kilometer i timen.

Les også:Styr unna disse biltabbene

- Burde ha tilkalt politiet
- Hadde denne mannen blitt stoppet slik, burde man vurdert å få politiet på plass for å vurdere forsvarligheten. Dette kunne ført til anmeldelse og beslagleggelse av førerkort, sier Børslid til BA.

Det er ikke kjent om denne bilen har grønne skilter eller ikke.

- Så lenge man kjører personbil er det ikke direkte krav til sikring av last i bilen. Men kjører man varebil med grønne skilter gjelder de samme kravene som for lastebil og vogntog. Da må man sikre hele vekten fremover. Kjører man personbil skal man sørge for at føreren kan gjøre det han skal når han kjører bil.

- Vi anbefaler ikke at man oppbevarer kamera og andre ting i hattehyllen som kan komme frem ved en bråbrems, sier Børslid.

Han tror det blir en lett jobb å finne ut hvem som kjørte bilen.

- Dette vil nok føre til en diskusjon i ettertid.

Les flere nyheter fra Bergens Avisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.