RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Snarveien til slank kropp

Sist oppdatert:
Du må spare kalorier, men sørge for å få i deg nok vitaminer. Se hvordan du slanker deg på en rask og sunn måte.

(SIDE2): Det fins en rekke ulike måter å gå ned i vekt på. Noen mer virksomme og forsvarlige enn andre. Klinisk ernæringsfysiolog Marianne E. Mathiassen i Melk.no - Opplysningskontoret for Meieriprodukter gir deg de beste tipsene.

Raskt, men uforsvarlig
- Dessverre er det noen som setter seg i badstuen for å raskt gå ned i vekt, da kan du klare å gå ned noen kilo raskt, men det er ikke sunt for kroppen fordi du blir dehydrert. Totalfaste er også et annet virksomt grep, du spiser ingenting men sørger for å drikke slik at du ikke går helt i bakken.

Moderat og vanskelig
- Mer moderate varianter går som regel ut på å bruke VLCD-dietter (Very Low Calorie Diets) som ligger på et sted mellom 800 og 1200 kcal om dagen. Da går du også en god del ned i vekt i løpet av få dager, men det er vanskelig å følge slike dietter over tid fordi man fort blir konstant sulten.

Den smarteste måten
- For at du skal klare å gå ned i vekt på en smart måte bør du holde deg til en moderat kalorirestriksjon, si omtrent 500 kcal for lite per dag - Det betyr at du som kvinne kan spise en 1500-1600 kcal mens en mann kan ligge på cirka 2000 kcal. Da vil du tape rundt en 1/2 kilo i uken og gå sakte ned i vekt og på denne måten klare å opprettholde forbrenningen på et nokså normalt nivå. Problemet med alle harde slankekurer er at du først går ned mye i vekt, deretter stopper vekttapet litt opp fordi forbrenningen har blitt lavere og dette kan lett føre til det man kaller jo-jo slanking.

Husk vitaminer
- Når du slanker deg kan det være på sin plass å ta et multivitaminpreparat for å være på den sikre siden. Jo hardere slanking dess større grunn til å sikre vitamin- og mineralinntaket. For kvinner er det særlig viktig å sikre et tilstrekkelig inntak av jern siden vi mister jern ved menstruasjonen og det lett blir mindre kjøtt under slankingen. Det er først og fremst gjennom brød, kornvarer, kjøtt og innmat at vi får i oss jern. Også ved slanking gjelder det og prøver å spise mest mulig variert slik at man først og fremst kutter på kaloriene og ikke på vitaminer og mineraler.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere