*Nettavisen* Nyheter.

Sniktitt: World of Warcraft: Cataclysm

Foto: (Blizzard)

Kataklysmen setter fysiske og politiske spor i den kommende utvidelsen av «World of Warcraft».

22.06.10 09:11

LOS ANGELES (Gamer.no): Når den kraftige dragen Deathwing slipper kreftene sine løs, får det ringvirkninger over hele Azeroth. Onyxias far er sint på alt og alle, og nå er det tid for hevn. Dette er i (svært) korte trekk utgangspunktet for «Cataclysm», den kommende utvidelsen til «World of Warcraft». Vi besøkte Blizzard for en eksklusiv titt, og likte det vi fikk se og prøve.

Fysisk og politisk kaos

Foruten to nye raser, grotter og utfordringer, har laugsystemet og mulighetene for spiller-mot-spiller-kamper blitt betydelig forbedret.

Mer fra Gamer.no:

- Mer motocross på vei
- Spennende skytespill i oktober
- På rømmen i neste Silent Hill

Dessuten kan Azeroth nå utforskes fra luften med ditt eget ridedyr. I den anledning er store deler av Stormwind pusset opp. Slottet har for eksempel blitt langt mer detaljert, og et nytt sentrum har dukket opp. Dvergenes distrikt blir velsignet med eget vertshus, auksjonshus og bank. Dessuten har Stormwind blitt større, siden tidligere utilgjengelige områder i bakkant av byen blir tatt i bruk. Alt er imidlertid ikke rosenrødt i Alliansens hovedstad. Hele parkområdet ble ødelagt når Deathwing viste krefter. Et angrep som samtidig oversvømmer deler av lavlandet i Wetlands.

Orgrimmar opplever minst like store forandringer. Deathwing har kanskje ikke satt et like direkte preg på byen, men Thrall er borte og Garrosh har tatt over makten. Han har pusset opp Orgrimmar, slik at byen nå virker mer som en festning. Dessuten er flygepunktet flyttet på innsiden av bymurene. Også Orgrimmar får ekstra auksjonshus, vertshus og bank, slik at spillerne kan velge hvor de vil henge mellom slagene. Goblinene har fått sitt eget, skitne område og Walley of Wisdom har blitt Turen-territorium. Byen får også en utgang til Azshara.

HTML EMBED

Spor etter Deathwing er å finne over hele Azeroth, men noen steder mer enn andre. Thousand Needles er blant de som har fått unngjelde hardest. En oversvømmelse har ført til at det tidligere tørre og karrige landskapet nå er preget av vann. En rekke småøyer stikker som søyler opp av vannet. Gnomer og gobliner bruker imidlertid situasjonen til å gå i tottene på hverandre, selv om de har måttet flytte ut på en sinnrik flåte. Her legger de hjernene i bløt for å få arrangert et stort båtløp. Da trenger de selvfølgelig spillernes hjelp.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Blizzard)

Det maksimale erfaringsnivået stiger fra 80 til 85, men det kommer ingen nye talenter. Det kommer imidlertid et nytt yrke; arkeologi. Dette blir et sekundært yrke, slik som fisking, og altså noe alle kan pusle med. Målet er å sette sammen diverse gjenstander av fragmenter du avdekker rundt omkring. Kartet ditt vil til enhver tid vise hvilke områder du har til gode å finne fragmentene i, slik at det aldri er noen tvil om hvor du bør lete. Dette er ikke ventet å bli en aktivitet for alle, men snarere en ekstra gulrot for den som liker å utforske.

Oppusset runesystem

En ny mekanisme rundt runene er også blant nyhetene. Tidligere ble disse brukt opp når de ble knyttet til figuren din, slik at du måtte skaffe nye hver gang. Det vil ikke lenger være tilfelle. Antallet runer øker, men du kan bruke dem så mange ganger du vil. Dermed skal det bli enklere å bytte dem etter situasjonen, snarere enn å plukke ut de som ser best ut og holde seg til dem.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Blizzard)

Dette høres kanskje ut som dårlig nytt for dem som lever av å produsere runer, men på den annen side vil de trolig kunne tjene penger på en konsumerbar gjenstand som blir nødvendig for å få byttet tilordnede runer. Dessuten er det lagt til en ny gruppe runer, mellomstore. Dette for ytterligere å øke fleksibiliteten. Denne oppussingen av runesystemet kommer etter alt å dømme i stedet for «Path of the Titans» (tidligere annonsert spesialiseringsmulighet).

Hvilket laug man har vært medlem av har alltid hatt stor betydning i «World of Warcraft». Det er ikke rent lite stolthet og identitet med i bildet. I «Cataclysm» oppfordres man i enda større grad til å fokusere på lauget sitt. Det innføres nemlig erfaringsnivå for laug. Ved å gjøre oppdrag, drepe sjefsfiender eller vinne rangerte spiller-mot-spiller-kamper med lauget, tjenes erfaringspoeng. Blizzard planla lenge å innføre et talenttre for laugene, men denne ideen har blitt droppet. I stedet vil det låses opp en liten bonus for hvert nye erfaringsnivå. Det skal ikke dreie seg om ting som gjør den enkelte spiller kraftigere, men snarere små og praktiske fortrinn. Eksempler på slike kan være raskere ridedyr, reduserte reparasjonskostnader, teleportering for et helt raid eller raskere opptjening av erfaringspoeng.

Lauget i sentrum

Spillere oppfordres også til å være trofaste mot lauget sitt, ved at du tjener opp et forhold til lauget basert på din innsats for å få lauget opp og fram. Dette minner veldig om det gamle systemet for å gjøre seg populær hos klaner og grupperinger. En selger vil tilby deg belønninger basert på hvilken anerkjennelse du har opparbeidet deg. Nøyaktig hva slags gjenstander som vil bli tilgjengelig her er usikkert, men ridedyr ble benyttet som eksempel på hva man kanskje kan vente seg.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Blizzard)

Noe av målet med lojalitetsnivåene, foruten å oppfordre spillere til å hjelpe lauget, er å forhindre at utenforstående spillere skaffer seg attraktive gjenstander ved å leie seg plass i et godt laug. Du mister ikke stillingen din så fort du går ut av et laug (kjedelig hvis noen sparker ut feil medlem), men med all sannsynlighet dersom du går inn i et nytt.

Det er tydelig at det er lagt ned mye arbeid i å finslipe hele laugsystemet. Informasjonen som er tilgjengelig via menyene bærer også preg av dette. Alt virker strømlinjeformet, lekkert og intuitivt. Blant praktiske nyheter finner man en oversikt over yrkene til alle i lauget, inkludert alle oppskrifter. Dersom du vil lage ei spesiell øks, kan du ganske enkelt søke på navnet, så får du opp ei liste over alle i lauget som kan hjelpe deg, inkludert de som måtte være frakoblet for øyeblikket. Du kan også klikke på et medlem for å få opp en komplett liste over alt vedkommende kan produsere.

Tilværelsen (ikke nødvendigvis utfordringene) skal også bli enklere i raid. 10- og 25-manns raid vil ha likeverdige gjenstander som belønning, og spillerne må velge hvilken versjon de skal bryne seg på. Du kan altså ikke spille gjennom ei grotte både med 10 og 25 mann samme uke. I alle fall ikke i sin helhet, men en spennende nyhet er at det blir mulig å konvertere et raid fra 25-manns til 10-manns underveis.

Nedskalering av raid

Dersom lauget ditt klarer å stille med 25 mann første dag, men bare har 20 dagen etter, kan dere fortsette der dere slapp i to separate 10-manns raid. Et 25-manns raid kan danne grunnlag for maksimalt tre 10-manns raid. Dersom du har deltatt i et raid står du fritt til å bli med i andre raid som har kommet like langt eller lenger enn deg.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Blizzard)

Med dette rammeverket forsøker Blizzard å oppnå flere ting. For det første vil det sørge for større fleksibilitet for laug som ikke har så stabil tilgang på spillere, for det andre vil det gjøre det enklere for enslige spillere å få innpass i raid. Samtidig ønsker man å forhindre situasjoner hvor de svakeste spillerne kastes ut før en vanskelig motstander for å hentes inn igjen etter, derfor er det ikke mulig å konvertere opp fra 10- til 25-manns raid.

Blant de nye plassene du får besøke er Bastion of Twilight. Dette blir den nye innfallsporten for raiding, og leder opp til slemmingen Cho'Gall. Vi loves også at en ekstra vanskelig fiende venter på dem som fullfører Bastion of Twilight i «heroic»-modus. Vi fikk ikke sett så mye av denne plassen, men den virker nokså mørk og lukket. I Skywall venter en utfordring som blir den rake motsetningen, Vortex Pinnacle består nemlig av en rekke hvite og vakre tårn og plattformer som svever på idylliske skyer av bomull. Her må du fly fra plattform til plattform på ditt eget ridedyr.

Uldum og Deepholm står også på menyen. Uldum er sterkt inspirert av egyptisk arkitektur, og fremstår eksotisk og spennende. Området har vært gjemt i tusenvis av år, men under kataklysmen ødelegges obeliskene som genererte skjoldet som holdt Uldum skjult.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Blizzard)

Når området nå åpenbares ser det ut til at vi vil få ta del i en tusener av år gammel kamp mellom Uldums befolkning og elementskapninger. Deepholm er arenaen til elementet jord. Det var her Deathwing slikket sine sår og planla sin hevn. Området er mørkt og steinete og fullt av søyler og skinnende krystaller.

Nye slagmarker

To nye slagmarker for spiller-mot-spiller-kamper venter oss også. Twin Peaks er et brett hvor 10 spillere fra hvert lag kjemper om å frakte fiendens flagg til sin egen base. Et kjent konsept, og svært likt Warsong Gulch. Det er omtrent like stort og relativt lyst og trivelig. Den største forskjellen er kanskje at Twin Peaks har fått ekstra kirkegårder, som er plassert midt på brettet. Dette skal ifølge Blizzard påvirke spilldynamikken betydelig. Battle for Gilneas foregår i et bymiljø fullt av hus, kanaler og det som hører med. Rent stemningsmessig minner det en hel del om Stratholme. Her skal 25 spillere fra hver side kjempe om kontroll over fire distrikter av byen. Rangerte kamper på slagmarkene er nok også noe mange har sett fram til. «Cataclysm» gir deg mulighet til å samle et lag og vinne stolthet, ære, titler og nytt utstyr.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Blizzard)

Det er lett å tro at «Cataclysm» er en mindre utvidelse enn de tidligere, siden det maksimale ferdighetsnivået bare stiger fra 80 til 85. Etter å ha sett en liten brøkdel av hva det nye Azeroth kan by på, skulle det likevel ikke overraske meg om det viser seg å bli den mest omfattende av de tre. «World of Warcraft» har aldri dreid seg om å hale ut selve prosessen mot høyeste erfaringsnivå, men snarere om å drukne spilleren i oppdrag, historie og utfordringer til man plutselig står der, ferdig utvokst. Og det er da den virkelige moroa og de tøffe utfordringene begynner. Det er planlagt over 3000 nye oppdrag for «Cataclysm», rundt tre ganger så mange som vi fikk i «Wrath of the Lich King». En må riktignok ta med i betraktningen at «Cataclysm» ser ut til å spre disse over et større område, både fysisk og med tanke på erfaringsnivå, men dette lover godt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag