*Nettavisen* Nyheter.

Snobbete, lekker og leken

Om bord i Hydrolift C-31 får du mer oppmerksomhet enn på catwalk’en.

Hydrolift-båtene har lenge hatt et image som skiller dem fra de aller fleste andre norske båtmerker.

Dette gjelder også Hydrolift C-31. Den har et velbalansert, vakkert og stilig ytre, og en design det er lagt både tid og ressurser i. Skutesiden og detaljer i interiøret er sølvgrå, og gir et eksklusivt preg. Det samme gjør ståldetaljer som blant annet fotstøtte, dashbord, badeplattform og rekker.

Denne testen er levert av Kastloss.no.

Klikk på bildet for å forstørre.

Båten er med andre ord som skapt for fartsfylte dagsturer med høy «show »-faktor. Altså perfekt for alle som liker å bli sett.

Stilig – i 55 knop
På vei ut av havna finner vi oss til rette i cockpiten. Stilige Alcantara-trukne benker og behagelige førerstoler gir den komforten vi trenger. Det samme gjør den store solsenga som ligger over motorkassen.

For ikke å glemme førerposisjon. Den er sportslig kald og snobbete, men like fullt oversiktlig, gjennomtenkt og brukervennlig.

Eksklusive detaljer finner vi også under dekk: Det er ikke hver dag man får sette seg på et toalett i karbon.

Klikk på bildet for å forstørre.

Vi trenger heller ikke å titte lenge under motorlokket for å forstå at Hydrolift mener alvor. To Yanmar-dieselmotorer på til sammen 540 hestekrefter sørger for at dette går unna. Drøyt 55 knop, for å være mer presis.

Selv om fart er svært viktig i Hydrolift C-31 er komforten ikke glemt. Riktignok er båten trang til en 31-foter å være, med lav takhøyde i kabinen og begrenset køyeplass. Men 2-3 personer kan nyte mer enn en langhelg om bord uten at det blir slitsomt.

Til sportslige søndagsturer
Vi legger til havs. Med Kosterøyene og Skagerrak babord, og en nordlig bris styrbord, er tiden kommet for å kjenne på båtens kjøreegenskaper.

Dieselmaskinene på til sammen 540 hk er ikke spesielt besluttsomme, men når båten kommer ut av vannet, kjennes kreftene i hver fiber om bord.

Vi bykser oss fram, over små bølgetopper, og merker hvordan det kjennes i magen å kjøre i 55,5 knop.

Likevel er det som om båten trygler om mer: Skroget danser uanstrengt, går tørt med sine to step, og er mer enn klar for 20 knop til. Størrelsen til tross er båten nemlig ganske sportslig, både når det kommer til trimutslaget og når det gjelder håndtering.

Det skal uansett mye til for å sjenere passasjerene på akterbenken. Båten er nemlig stødig nok til å tilby «søndagsturfølelsen» som gjør bruksområdet større enn kun en ren fartsbåt.

Glad i båtliv? Sjekk Nettavisens båtmagasin og Kastloss.no.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.