Fredag har det lavet ned over store deler av Sør-Norge, noe som har ført til stengte veier og fjelloverganger, samt en rekke utforkjøringer.
Også dagligvaregiganten Oda berøres, og dermed står fredagstacoen og ølen i fare.
– Vi har opplevd noen forsinkelser grunnet det friske «vårværet» og følgende føre som har rammet Østlandet, men de fleste av våre kunder har fortsatt fått rimelige matvarer helt hjem på dørstokken, skriver kommunikasjonsansvarlig i Oda, Thor Steinhovden i en e-post til Nettavisen.

Stoppet for å slippe møtende biler forbi – tippet over og ut i grøfta
– Ikke nådd alle kundene
– Hva vil det si for kundene?
– Vi har ikke nådd frem til alle kundene som har resultert i at enkelte har fått etterlevering, noen har fått ordren refundert, og flere har kommet sjåføren i møte. De fleste er imidlertid veldig forståelsesfulle, og fornøyde med at våre sjåfører jobber så hardt for å spare dem en strevsom tur til butikken.
Inn mot helgen har nok flere også bestilt alkohol, så hva skjer med de som har fått utsatt leveringstid som strekker seg ut over ølsalgets stengningstider klokka 20.00?
Steinhovden bekrefter mistanken om at det ikke er lov for Oda å levere alkohol etter ølsalgets slutt.
– Da leverer vi de andre varene, og kunden blir automatisk refundert for alkoholen. I de tilfeller hvor kunden kontakter oss og ønsker etterlevering av alkoholen, ordner vi det, skriver han.
– Møter all slags vær
Steinhovden fastslår likevel at folk kommer til å få bestillingene sine på et eller annet tidspunkt eller at kunden får pengene tilbake.
– Våre sjåfører møter all slags vær og føre der ute, men som aller oftest kommer vi oss hjem til kundene – som jo pleier å være ekstra fornøyde når de selv slipper å gå ut i ruskeværet. Når det blir for ekstremt, sørger for vi å enten kunne levere varene på et senere tidspunkt eller å refundere kundene, skriver han.
I 2021 hadde Oda en omsetning på 2,47 milliarder kroner, en økning fra 1,98 milliarder kroner i 2020, står det i den siste årsrapporten fra selskapet.
