Snus-suksess via internett

Sverige er snusens hjemland, men internett har bidratt til å skape et globalt marked for det svenske produktet. Snussalg via internett vokser stadig.

Selskapet Northerner startet med salg av snus via internett i 1999 med svensker i utlandet som målgruppe.

Ryktet om den svenske snusen har spredt seg, blant annet via utenlandske avisers rosende omtale av tobakksvaren. Dermed har stadig flere ikke-svensker funnet frem til nettbutikkene som tilbyr snus.

Salget øker stadig, og en av de største aktørene regner med å selge en halv million snusbokser til utlandet i løpet av året.

Svenske idrettsfolk i utlandet er blant snusens beste salgsrepresentanter. Ifølge IDG er flere av Northerners utenlandske kunder utenlandske atleter, blant annet fotballspillere i Skottland og skiløpere i USA.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.