SOL: - TV 2-lansering som forventet

Hans Petter Terning i SOL-eieren Eniro møter TV 2-utfordringen med et smil og et skuldertrekk. SOL driver sine egne sonderinger i forhold til samarbeidspartnere.

20.06.08 11:05

- Vi har sittet og ventet på dette. Det er klokt av TV 2 å gjøre det, og vi ser egentlig positivt på satsingen.

I dag kom meldingen om at TV 2 har samlet alle sine nettsteder under en felles startside: TV2.no. Innhold fra hele TV 2-konsernets nettsatsinger og programproduksjon ligger i bunn.

- Dette er startsiden for folk flest sier sjefredaktør og administrerende direktør Gunnar Stavrum i TV 2 Interaktiv og TV 2 Nettavisen i en pressemelding.

Nettavisen, rubrikkmarkedet (TV 2Torget), programpresentasjon fra TV-kanalen, web-TV og ungdomskanalen Spray er blant hovedbestanddelene på den nye startsiden som til sammen samler 1,6 millioner månedlige besøkende. SOL har i vår passert to millioner unike besøkende i måneden.

- Til en viss grad blir nok dette en konkurrent, men vi håper jo på at TV2.no vil kunne løfte totalmarkedet, sier Terning til Propaganda.

En liten forskjell fra de tradisjonelle portalene, som SOL og ABC Startsiden, er at nye TV2.no i utgangspunktet skal inneholde lenker til eget stoff, det vil si at brukerne presumptivt skal holde seg innenfor TV 2-sfæren.

TV 2 Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum sier han skjeler mye heller til Dagbladet og VG som konkurrenter enn til Startsiden og SOL, men innrømmer samtidig at han også vil lenke til andre kilder enn TV 2s egne.

De store mediebedriftene VG og Dagbladet har også forsøkt seg med egne startsider hvor de har samlet en mengde forskjellige tjenester. Mens VG la ned sin Enter-side ganske raskt for å konsentrere seg om VG.no, har Dagbladet og DB Medialabs portaltjeneste Start.no klart å få til pluss i regnskapet.

Også Eniro i Norge, med SOL og katalogtjenesten Kvasir i porteføljen, går nå i pluss. Dermed får Terning større spillerom til produktutvikling og flere muligheter til å gå utenfor Eniro/SOL-sfæren.

I motsetning til for eksempel TV 2, har ikke Internett- og katalogaktøren Eniro andre tradisjonelle medieaktører å spille sammen med etter at Schibsted solgte seg ut av SOL.

- TV 2 har en åpenbar fordel at de kan pusje produktene via TV, det gir en tyngde for dem. Men samtidig må de fortsette å utvikle gode Internett-tjenester, det er ikke gjort over natta, mener Terning.

Men har ikke TV 2 gode innholdstjenester gjennom Nettavisen og Spray?

- Jo, men TV 2 har måttet kjøpe seg til dem. TV2.no har ikke vært en åpenbar suksess, de har endret strategi på satsingen flere ganger, sier SOL- og Kvasir-sjefen.

Eniro Norge er allerede ute i markedet for å se hva slags partnere de selv kan knytte til seg fremover.

- Alle sonderer med alle for tiden, det synes vi er hyggelig. Vi har merket den siste måneden at optimismen er tilbake, ikke minst fordi annonseinngangen stadig ser hyggeligere ut. Vi er muligens ikke helt tilbake på år 2000-nivå, men det finnes nå samtaler mellom mange aktører på et fonuftig nivå, mener han.

- Hvis vi kan gå sammen med noen som kan løfte oss kraftig på inntektssiden, vil vi nok vurdere det seriøst. Men det er ikke et være eller ikke-være for oss, sier han og sier at de med pluss i regnskapet også får større anledning til å markedsføre sine egne tjenester.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.