*Nettavisen* Nyheter.

SOL og Kvasir fortsetter fremgangen

En stadig større andel av inntektene til Eniro Norge kommer fra rubrikkannonsering på Kvasir. Men også merkevarevolumet på SOL er endel av omsetningsveksten på 110 prosent for tredje kvartal.

20.06.08 11:02

I Sverige er børsnoterte Eniro enormt sterke på katalog og rubrikksalg. I Norge kjøpte Eniro et selskap som i utgangspunktet hadde spesialisert seg på salg av merkevareannonsering via portalen SOL.no og søketjenesten Kvasir.no.

Nå er den strukturen i ferd med å endre seg betydelig på det norske markedet. 60 prosent av omsetningen til Eniro Norge går i dag via Kvasir, og SOL kaprer kun 40 prosent av totalomsetningen.

I dag offentliggjorde Eniro kvartalstall som viser en omsetningsvekst for Eniro Norge på 110 prosent for tredje kvartal, sammenlignet med tilsvarende periode i 2002, skriver selskapet i en pressemelding.

Omsetningsveksten for årets ni første måneder er på 73 prosent. Eniro Norge har økt omsetningen de tre første kvartalene fra 63 til 109 millioner svenske kroner. Samtidig er resultatet (EBIDTA) forbedret til seks millioner svenske (rundt 5,28 millioner norske kroner).

- Tallenes tale er klar, vår forretningsmodell fungerer og gir rom for ytterligere vekst, sier administrerende direktør i Eniro Norge, Hans Petter Terning.

– Vi lykkes bare hvis vi samtidig klarer å tilfredstille annonsører og brukere, understreker han og viser til at antall brukere av Kvasir har vokst med mer enn 25 prosent til nær to millioner per måned.

Per i dag har Eniro rundt 90 selgere på rubrikkområdet, mens kun ni personer selger på merkevareannonsering på SOL.no. Avdelingskontorer er opprettet i Bergen, Trondheim og Stavanger, og selskapet skal opp i 120 rubrikkselgere ved utgangen av året.

- Det er positiv fremgang på begge områder, og vi skal ut for å ansette flere selgere. Det er klart at det er Kvasir som drar mest, og det er der vi kommer til å øke fremover, sier Hans Petter Terning, administrerende direktør i Eniro Norge, til Propaganda.

Eniro i Sverige har sitt fokus på katalog- og rubrikkområdet, kommer dere til å fokusere 100 prosent på det fremover?

- Vi måles etter suksess på begge områdene, men det er klart at potensialet er stort på Kvasir. Vi regner med tung vekst på begge områder og satser på å ta markedsandeler både innen merkevareannonsering på nett og på rubrikkområdet, sier Terning som mener at de tradisjonelle annonsørene er i ferd med å regne Internett for alvor som endel av mediemiksen.

- Vi er fanatisk opptatt av vekst og vil investere ytterligere fremover for å tiltrekke oss flere brukere og nå ut til enda flere annonsører. Det er en veldig sterk trend at nordmenn nå i økende grad bruker søketjenester på Internett når de skal finne bedrifter, varer eller tjenester. Vi opplever derfor et stadig større trykk fra bedrifter som ønsker å være synlige overfor våre brukere, sier han.

I 2002 var Eniros omsetning 4.73 milliarder svenske kroner, med et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 940 millioner svenske kroner. Eniro er representert i 19 land og har omlag 5.000 ansatte.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.