*Nettavisen* Nyheter.

Solvik-Olsen: - Ikke sånn jernbanen skal være

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ble kalt togrøver på en av plakatene under den politiske streiken. Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

Samferdselsministeren var ikke glad for å se togene stå.

15.06.15 14:52

OSLO S (Nettavisen): Mandag ble alle landets tog stanset i tre timer i en politisk streik mot regjeringens forslag til jernbanereform som blir vedtatt i Stortinget mandag.

Mannen bak reformen, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, var ikke særlig glad for å se togene stå.

- Det er jo ikke sånn jernbanen skal være. Vi vil jo at togene skal gå og være i rute, og ha mye passasjerer om bord, det er da jernbanen gjør sin funksjon, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.

Nettavisen møtte ham på perrongen på Oslo S like etter at streiken hadde startet.

Samtidig startet streikemarkeringer flere steder i landet.

- Dette er en regjering som er på helt feil spor, ropes det under markeringen på Jernbanetorget utenfor Oslo S.

En plakat sier også sitt, med tittelen «Togrøveren» over et bilde av Solvik-Olsen.

Les også: - Togstreik passer veldig dårlig akkurat i dag

- Veldig dårlige argumenter
Men at de er på feil spor, det er samferdselsministeren sterkt uenig i.

- Jeg respekterer at LO ikke er enig i regjerings politikk, og velger å gå til politisk streik. Men jeg synes argumentene for det er veldig dårlige, sier Solvik-Olsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

IKKE FORNØYD: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen likte ikke at togene sto i protest mot hans forslag til ny jernbanereform. Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

Det regjeringen foreslår er å privatisere Jernbaneverkets drifts- og vedlikeholdsoppgaver og at det opprettes et eget jernbanedirektorat som skal ta seg av planlegging og det overordnede ansvaret for norsk jernbane.

- LO bruker sin rett til å streike for å vise sin misnøye. Så er vår målsetting å gi et bedre reisetilbud, flere tog, mer presise tog og mer kapasitet. Når vi ser bakover så ser vi at det har vært en for dårlig ansvarsfordeling og for lite penger i sektoren, sier han.

Klikk på bildet for å forstørre.

STREIK: Mange møtte fram til markeringen utenfor Oslo S under den politiske streiken mandag. Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

- Mer penger til sektoren
Solvik-Olsen mener regjeringen snarere satser på jernbanen.

- Vi har begynt å fordele mer penger til sektoren. Dette er det første året på mange år at en vedlikholder mer enn det forfaller. Det må til for at enhver jernbane skal fungere. Og så ønsker vi også at vi får en klarere ansvarsfordeling, og oppretter et jernbanedirektorat og du får et materiellselskap, slik at ansvaret er ett sted når noe går galt, sier han.

- Tror du saken går greit gjennom i Stortinget?

- Vi har brukt 20 måneder snart på reformarbeidet. Vi har brukt mye tid sammen med fagbevegelse, de ulike jernbaneaktørene, næringslivet og andre som kan jernbane. Vi har også brukt mye tid sammen med KrF og Venstre, og har funnet en god løsning som alle de fire partiene står bak. Så jeg er veldig trygg på at denne reformen går gjennom, sier han, og påpeker:

- Dette er en forbedring av jernbanen, en forbedring av systemene, og det vil de reisende merke - ikke minst næringslivet, sier Solvik-Olsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

STANS: To av togene som ble parkert under streiken på Oslo S mandag. Foto: Paul Weaver (Nettavisen)


- Haster ikke saken gjennom

- Hva har du å si til de som mener dere haster denne saken gjennom Stortinget på fire uker?

- Det er nå over en måned siden vi la det fram, og den har også vært varslet i flere måneder. Mange har visst i over 20 måneder at vi jobbet med saken. Stortinget har selv vurdert at de hadde tilstrekkelig tid på å behandle den på en god måte. Dette er ikke kortere tid enn det Stortinget har brukt på revidert nasjonalbudsjett og kommuneproposisjonen, sier han, og fortsetter:

- Stortinget kommer også til å behandle saker på to uker som vi har fremmet fra vårt departement, fordi de mener det er forsvarlig, sier Solvik-Olsen, og slår tilbake mot kritikerne.

- Jeg ser at noen prøver å diskreditere arbeidet ved å hevde at det går for raskt, men vår erfaring er at det er blitt gjort på en skikkelig måte. Vi har hatt høringer og alle har fått komme med sine innspill, Stortinget har visst at saken kom og har lenge vært forberedt, hevder han.

Artikkelen fortsetter under bildet

Klikk på bildet for å forstørre.

INNSTILT: Alle tog på Oslo S ble innstilt under den tre timer lange streiken. Foto: Paul Weaver (Nettavisen)


- Mer usikkerhet for reisende og ansatte

I Oslo var det bare ett tog som gikk mellom klokka 10 og klokka 13 mandag, og det var demonstrasjonstoget fra Oslo S til Stortinget.

- Regjeringen og støttepartiene vil splitte opp jernbanen i 12– 15 selskaper, noe som vil gi mer usikkerhet for både reisende og ansatte. Løsningen på jernbanens utfordringer er mer samordning, ikke mindre, sier andre nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen, til NTB.

Det var medlemmene i Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund som gikk til politisk streik.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.