Se videointervju om SVs store veikutt:

SV foreslår å kutte hele 3,3 milliarder kroner fra store motorveiprosjekter i sitt alternative statsbudsjett for neste år.

- Vi bruker enorme summer på å bygge ut unødvendige motorveier, både på Vestlandet og på Østlandet. Det er motorveier som vi ikke trenger, slår SVs finanspolitiske talsperson, Kari Elisabeth Kaski, fast overfor Nettavisen.

SV heller vil bruke veimilliardene til å bygge ut jernbanen og å satse på kollektivtrafikk, særlig i de store og mellomstore byene.

Se videointervju med Kaski lenger opp.

Les også: Professor slakter SVs «rettferdige» klimapolitikk: – Det er ren ideologi

- Bilistene som en melkeku

Motorveikuttet får imidlertid Fremskrittspartiet til å steile.

- SVs kutt i veisatsing og kraftig økte bilavgifter viser at SV fortsatt ser på bilistene som en melkeku for staten og anser bilen for et unødvendig luksusobjekt, sier Frps nestleder, Ketil Solvik-Olsen, til Nettavisen.

- Det er trist at de ikke vil jobbe for mangfold i transportsektoren eller støtte opp om den reiseformen som desidert flest nordmenn bruker daglig, tordner han.

Les også: SV foreslår å kutte i motorveiprosjekter med 3,3 milliarder

I tillegg vil ikke SV kutte i bompengene slik den forrige regjeringen ønsket, som gir en innsparing på ytterligere 1,5 milliarder kroner.

- Det er jo en konsekvens også av at vi reduserer på motorveiinvesteringene. Jeg mener det er helt nødvendig at vi ikke binder opp store midler på sikt nå, at vi investerer i for eksempel ferjefri E39 på Vestlandet, sier Kaski, og påpeker:

- Der kan vi helt fint bruke de ferjene vi har i dag.

- SV hater bilen

Kaski bruker kraftige ord når hun skal beskrive E39-prosjektet:

- Vi mener det er et gigantomatisk prosjekt som vi ikke har behov for. Det er helt unødvendig å bygge den motorveien, og det kommer til å koste mye av fellesskapets penger og det kommer til å innebære høye bompenger, sier hun.

Solvik-Olsen sier han nå frykter resultatet av budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene og SV, som startet på Stortinget mandag.

- Vedum har allerede vist at han ikke prioriteter samferdsel og infrastruktur i særlig grad, siden han har foreslått å kutte en kvart milliard i veibudsjettet, halvere tilskuddsordningen for trygge skoleveier og attpåtil ønsker den største økningen i drivstoffavgiftene på mange tiår, sier han, og legger til:

- SV kommer definitivt ikke til å forsøke rette opp i dette, men heller gjøre det enda verre. Det er ingen nyhet at SV hater bilen. Det som er bekymringsfullt er at de nå faktisk kan få gjennomslag for dette.

Gunnar Stavrum: SV-lederen stikker sugerør i Oljefondet for å bruke enda flere oljemilliarder

Øker drivstoffavgiften

SV vil også øke CO2-avgiften med 50 prosent neste år, samt øke engangsavgiften på fossilbiler og øke avgiften på fossilt drivstoff.

Les også: SVs skattesmell svir: 1,4 millioner nordmenn rammes

Samtidig vil de øke statens andel av store kollektivprosjekter i byene med 800 millioner kroner, og blant annet bruke 1 milliard kroner på planlegging og investering i ny jernbane - samt å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på jernbanen (300 mill.)

De to neste ukene skal partiet forhandle med regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet om neste års statsbudsjett, og de har frist på seg til 26. november om å bli enige. Finansdebatten vil bli avholdt i Stortinget den 2. desember.