Krangelen mellom syklister og bilister har gått høylytt, helt siden den kjørende redaktør redaktøren Tomm Pentz Pedersen i avisen Demokraten gikk høyt ut mot syklistene i sin egen avis, noe som igjen førte til at han ble anmeldt for hets.

Les også: - Monstersyklister i sine tettsittende kondomdresser

«Monstersyklistene i sine tettsittende kondomdresser, ikledt sykkelsko med en integrert variant av fortidas rottefellabinding, hjelmer i alle farger med tilpassende hjelmtrekk som ikke skal ødelegge den minimale luftmotstanden franske forskere har klart å tvinge inn i aerodynamiske plastformer og solbriller med antirefleks og vektløse titanstenger har rustet seg til krig mot bilistene - kampen skal vinnes på asfalt. (....)

Vi har ennå ikke tapt kampen om alminnelig høflighet i trafikken, vi skal kjempe mot syklister som vrenger rett over rundkjøringene og kaster sykkelen kjapt til venstre i nærmeste fotgjengerfelt, selvfølgelig uten først å tilkjennegi hvilken manøver som skal gjøres.

Vi skal som første delmål sloss for å fjerne kondomsyklister som - i sine egne landeveisritt og tempoetapper, plasserer seg med to og tre sykler i bredden. Breddesyklisme skal overføres til de evige sykkelkjedemarker,» poengterer Pentz Pedersen i sin kommentar.

Opphetet debatt
Siden den gang har debatten gått høyt om hvor stor avstand bilister skal holde til syklister ved forbikjøring, hvor farlig det er med vindusspyleveskesprut mot syklister, syklistene selv har krevd nye trafikkregler som gir syklistene bedre rettigheter - og syklister som irriterer seg over at trafikkreglene gjelder for dem i lyskryss.

Og nå kaster Statens vegvesen seg inn i debatten.

«I en opphetet debatt mellom syklister og bilister minner Statens vegvesen om Vegtrafikkloven § 3 som slår fast at trafikanter skal vise hensyn og være aktpågivende slik at det ikke oppstår fare eller voldes skade», skriver de i en pressemelding.

Vil at alle skal vise hensyn
Vegvesenet prøver å roe ned holdningene i trafikken.

- Det er viktig å spille hverandre gode. Defensiv kjøring inviterer til samspill, mens aggressiv kjøring kan føre til konflikter og det er ingen tjent med, sier sykkelkoordinator i Statens vegvesen, Henrik Duus.

Ifølge Vegvesenet bør syklister som holder hastigheter opp til 20 km/t benytte gangvei i den grad det er mulig, mens de som kjører fortere bør benytte veibanen.

- Slipp bilister forbi
«Som syklist bør du vise smidighet og slippe bilister forbi. Bilister bør holde god avstand til syklistene», maner Vegvesenet.