RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sov deg slank

Har du planer om å kvitte deg med noen kilo? Da bør du først og fremst sørge for å få nok søvn.

Årsakene til at vi går opp eller ned i vekt kan være flere enn bare mat og trening.

Blant annet har forskjellige hormoner i kroppen stor betydning for hvordan vi holder på eller kvitter oss med fett.

Påvirker hormonene
Nå mener amerikanske forskere at for lite søvn kan ha en sammenheng med økende kroppsvekt. Årsaken er at søvnmangel påvirker en gruppe hormoner som kalles leptiner.

Leptiner er en type hormoner som blant annet regulerer appetitten og kontrollerer kroppsfettet ved å gi signaler om når magen er full. Hormonene utløses mest i den perioden hvor vi sover.

Sover mindre
Forskerne ved det amerikanske folkehelseinstituttet for mental helse oppdaget denne sammenhengen i et studie av 500 voksne mennesker i en periode over 13 år.

I løpet av denne tiden falt gjennomsnittlig nattesøvn fra 7,7 timer til 7,3 timer for kvinner og fra 7,1 til 6,9 timer for menn. Samtidig økte den gjennomsnittlige vekten hos deltakerne med 2,5 kilo. Og de som reduserte søvnen mest var også blant dem som gikk mest opp i vekt.

- Det er mulig at vektøkningen delvis skyldes at vi rett og slett spiser mer når vi sitter lenger oppe om kvelden. Men det er også en fare for at vi ødelegger kroppens naturlige balanse som har en sammenheng med å få en rimelig mengde søvn, sier forskningsleder Gregor Hasler til BBC News.

Forskjellig behov
Behovet for søvn kan variere mye mellom mennesker og gjennom forskjellige årstider. Det er derfor ingen grunn til å tviholde på tommelfingerregelen om åtte timer hver natt om du er våken etter syv, eller trenger ti timer før du er uthvilt.

Det viktige er derimot at du sørger for å få såpass mye søvn som du føler at du trenger, om du vil holde deg frisk og glad.

Og at søvnmangel kan ha konsekvenser for kroppen kommer ikke som noen overraskelse på andre søvnspesialister som har lest rapporten fra den amerikanske undersøkelsen.

- Det er jo kjent at forskjellige kjemikalier og hormoner spiller en viktig rolle i å kontrollere appetitt og vekt. Disse stoffene blir påvirket av om du sover en time mer eller mindre om natten.

- Tidligere forskning har vist oss at nivået av leptiner blir dramatisk redusert hos mennesker som får lite søvn. Og lave nivåer av disse hormonene vil øke behovet for å spise mat, forklarer søvnforskeren Sanjay Patel ved Harvard Medical School i en kommentar.

Flere saker fra Mozon.no
Ginseng forstyrrer blodfortynnere
Virituell virkelighet kan hjelpe mot smerter
Overvektige gravide bør passe vekten
Solarium øker risikoen for kreft
Når han er porno-avhengig

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere