RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sovetabletter til skolebarn

Sist oppdatert:
Noen produkter er verre enn andre. Her er verdens verste.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Verdens verste produkter er nå kåret av vakthunden Consumers International under den internasjonale konsumentkonferansen som foregår i Sydney denne uken. Målet med kåringen er å avdekke tilfeller der selskaper bryter sitt eget ansvar og misbruk av konsumentenes tillitt til internasjonalt gjenkjennelige produkter, ifølge The Australian.

NA24 - din næringslivsavis

Blant selskapene som får smake pisken finner man flere av verdens mest suksessfylte og største innen sin sektor. Matvaregiganten Kellogg`s får på pukkelen med en pris for sin utstrakte bruk av tegneseriefigurer og produkter direkte rettet mot barn, selv om produktene har skyhøye nivåer av både salt og sukker.

Vann fra springen
Heller ikke leskedrikkgiganten Coca-Cola kom seg igjennom kåringen uten å bli lagt merke til. Selskapet ble kritisert for markedsføringen av mineralvannet Dasani, selv om de selv har innrømmet at vannet er helt vanlig springvann.

- Spør doktoren!
Vinneren og dermed også eieren av verdens verste produkt er tilfalt den amerikanske armen til Asias største legemiddelprodusent, japanske Takeda Pharmaceuticals.

Gjennom tv-reklamer promoterte de sovemedisinen Rozerem direkte mot skolebarn. Reklamen benyttet seg av bilder av tavler, skolebøker og en skolebuss mens en fortellerstemme sa Rozerem vil påminne deg om at skolesesongen er i gang. Spør doktoren i dag om Rozerem er det riktige for deg.

- Alt jeg kan si er takk gud for at vi ikke kan reklamere på den måten her, sier Christopher Zinn, talsmann for Australias konsumentgruppe Chioce, ifølge avisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere