Søvn for slankere midje

Foto: Shutterstock

For lite søvn kan føre til at du legger på deg.

03.05.10 13:55

(SIDE2): En svensk studie viser at det er sammenheng mellom hvor mye du sover, og hvor bred midjen din er. Lite dyp søvn og drømmesøvn øker også risikoen for bukfedme, skriver svenske Expressen.

Åtte timer hver natt
Studien sammenligner kvinner som sover minst åtte timer hver natt, med dem som sover mindre.

Spesielt på de ekstreme «kortsoverne», de som sover mindre enn fem timer, var midjemålet i gjennomsnitt ni centimeter større enn for dem som sov åtte timer eller mer.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Spiser mer
Undersøkelsen ble gjennomført på 400 kvinner. De ble observert under en natts søvn, og gjennomgikk en helseundersøkelse der de fikk målt midje og bukhøyde. Både lengden på søvn, og de ulike søvnstadiene ble registrert.

LES OGSÅ: Hard trening gir god søvn

Leder for undersøkelsen, Jenny Theorell-Haglöw, ved Akadamiska sjukhusets lunge- og allergiklinikk mener det kan være ulike forklaringer på at søvnen øker fettveksten i buken.

- Både kort sovetid, kort drømmesøvn og kort dyp søvn øker produskjonen av veksthormoner og stresshormoner på en måte som bidrar til å øke kroppsvekten. Kort sovetid innebærer også mer våkentid med mulighet til å spise, sier hun.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.