Gå til sidens hovedinnhold

SPALTE: «Hvordan våger du å sykle i Oslo-trafikken?»

Er du interessert i helse, trening, slanking, klimaløsninger, mestringsglede, tidsklemma, bymiljø, trender, astma, infrastruktur, sosiale medier, motivasjon eller risikoatferd? I så fall har du kommet til riktig spalte. Den skal nemlig handle om sykkel.

Vi lever i en tid med mange og store utfordringer. Dersom flere bytter bil mot sykkel, om så kun på korte turer, vil overraskende mange av disse komme litt nærmere en løsning. Daglig bruk av sykkel gir sterkere hjerte, bedre pust, redusert overvekt, lavere kolesterol, mindre utslipp av klimagasser, mindre svevestøv, frigjør plass på veier og i byrom, demper støy, minsker forbruket av fossil energi og gir hver og en av oss en økt følelse av frihet og en mer stimulerende hverdag.

Sykkelen bringer oss tettere på byens stemninger og puls, skaper inspirasjon og gir flere og sterkere sanseinntrykk i hverdagen.

Et syklende samfunn er dessuten et mer egalitært samfunn. Det eneste en privatbil gjør effektivt i en storby, er å fortelle i historien om eierens økonomiske og sosiale status. Bilene peker på forskjellene mellom oss, og gjør dem større. På sykkel er ikke alle like, men vi er mye likere enn i hver vår bil.

På toppen av det hele er sykkelen transportmidlenes Hot Couture. Vårt tids trender kan formidles i tre ord. To av dem er livsbalanse og samfunnsansvar. Det tredje er sykkel, og oppsummerer de to første. I Italia, verdens mest forfengelige land, selges det nå flere sykler enn biler. Dette for første gang siden før 2. verdenskrig.

Den britiske forfatteren H. G. Wells sa engang at «Every time I see a bicycle, I think there is still hope for humankind». Ingen steder er dette utsagnet mer riktig enn i en storby, som Oslo. Og aldri har det vært mer riktig enn nå.

Det å sykle gir mange store fordeler. Har det ingen ulemper? Jo, det er livsfarlig. Dårlig infrastruktur gjør at det faktisk er 20 ganger farligere å sykle enn å kjøre bil i Norge. I Oslo er det lagt så dårlig til rette for sykling at mange rett og slett ikke våger det.

Det heter seg at man får de politikerne man fortjener. Syklistene fortjener bedre politikere enn vi har i dag. Får vi det, vinner alle.

Baard Ole Amundsen
Sykkeldagbøkene

Våger DU å sykle i Oslo?

Eller tar du ikke sjansen? Har du en interessant, gledelig, opprivende, underholdende eller skremmende historie å fortelle om sykkel-Oslo?

Eller har du et innspill til Baard om det han skriver eller et tips om noe han burde ta opp?

Fortell din historie fra Sykkel-Oslo i vår Sykkeldagbøkene-protokoll her!

Du kan lese mer om Sykkeldagbøkene-spaltisten, Baard Ole Amundsen her.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis