*Nettavisen* Nyheter.

Spam fungerer

Falske vitnemål, penisforlengere og falsk Viagra. Folk kjøper over en lav sko, og må selv ta skylden for at innboksen fylles opp.

24.03.05 18:07

Søppelposten med tilbud av alle slag fyller opp de fleste innbokser i landet. Det er det en grunn til. Den offensive markedsføringen fungerer nemlig.

Ifølge en undersøkelse gjort av sikkerhetsfirmaet Mirapoint og Radicati Group, et firma som driver markedsanalyse, har nesten én av tre e-postbrukere klikket på lenker i spam-meldinger.

Og kanskje mest overraskende: Én av ti har kjøpt produkter annonsert i meldingene. Tallene gjelder for Storbritannia.

God butikk
At faktisk så mange kjøper produkter, gjør det til svært god business å sende ut de plagsomme meldingene. Spesielt siden det koster svært lite å sende store mengder e-post.

- Dette foreløpige tallmaterialet kom overraskende og litt sjokkerende på oss, sier Marcel Nienhuis, som er markedsanalytiker i Radicati Group til BBC.

HTML EMBED
Har du kjøpt produkter via spam-mail?
Ja, ofte
Ja, en gang
Nei, lar meg ikke lure
Har aldri fått spam

Se resultat

- Det forklarer hvorfor trusler mot e-post-sikkerheten, deriblant spam, virus og svindel stadig øker i omfang, sier han.

Skjerp deg
Nienhuis sier at e-postbrukerne selv må ta skylda for omfanget av problemet. Åpner du en spam-melding er du med på å spre problemet. Filtre som luker ut spam-meldingene hjelper deg bare et stykke på vei. Det eneste som kan fjerne problemet for godt er om forbrukerne skjerper seg.

- Folk må motstå fristelsen til å kjøpe fra spam-posten. Spammerne er kriminelle, rett og slett. Dersom ingen svarte på spam-posten og ikke kjøpte produkter som selges på denne måten, ville spam vært like utdødd som dinosaurer, sier Graham Cluley i sikkerhetsfirmaet Sophos.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag