RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spam-produsent saksøker Anti-spammere

(Homel Foods)
Sist oppdatert:
Kjøttprodusenten Hormel Foods er lei av å bli koblet til de mange tusen hatede e-postene med reklame. Nå går spam-produsenten rettens vei for å renvaske navnet Spam.

Spam er betegnelsen som brukes på uønsket e-postreklame. De siste årene har fenomenet blitt nærmest uutholdelig og tett opp til halvparten av all e-post som sendes over nettet er nå karakterisert som spam.

Lei sammenblanding
Selskapet Hormel Foods er rasende på navnevalget og trekker nå anti-spamselskapet SpamArrest for retten. Siden 1937 har Hormel produsert kjøttproduktet Spam. Hormel krever nå at databransjen slutter å bruke merkenavnet spam i forbindelse med uønsket reklame.

Hormel har til en viss grad akseptert at Spam er blitt et begrep som beskriver uønsket reklame, men kjøttprodusenten reagerer kraftig på at svært mange programvareselskaper benytter bilder av Spam-bokser i omtale av slik e-post.

Salgssuksess
Opprinnelsen til at Spam ble knyttet til irriterende reklame stammer fra en legendarisk sketsj med Monty Phyton på 70-tallet.

Som matrett har Spam-boksene vært et svært vellykket produkt. Siden oppstarten i 1937 er det solgt over seks milliarder bokser verden over.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere