*Nettavisen* Nyheter.

Spår dyrt år for Schibsted

I ettermiddag presenterer Schibsted årsresultatet for 2005. Analytiker Preben Rasch-Olsen tror ikke markedet får seg noen store overraskelser. Men spår at 2006 blir et dyrt år for konsernet.

19.05.08 00:16

(Ny: Korrigert i siste sitat)



For en drøy uke siden sendte Schibsted ut en melding om at resultatet for fjerde kvartal kommer til å bli lavere enn forventet. I meldingen estimerte konsernet et driftsresultat på omlag 240 millioner kroner. Mens opplagsinntektene synker, øker investeringene i nysatsinger.



Analytiker Preben Rasch Olsen i Carnegie tror Schibsted kommer til å fortsette å bruke penger.



- De kommer til å bruke mye penger på 20 Minutter, de kommer til å bruke penger på å utvikle Sesam, VG Nett, Aftonbladet på nett og endel andre ting. Så 2006 blir et dyrt år, sier Rasch-Olsen.



- Det blir et år fylt av investering, og det gjør vondt, særlig når opplaget svikter litt på de store avisene, slik det nå ser ut til å gjøre.



Selv om Schibsted har kommet lenger enn de fleste på Multimedia, tror ikke Rasch-Olsen det blir en kannibalisering som ikke nødvendigvis overvinnes av det de vinner på internett.



- 10 prosents nedgang på opplaget i VG slår ut med 90 millioner. De skal vokse ganske mye på internett for at de skal motvirke den, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag