Gå til sidens hovedinnhold

Spår privatfly-boom: - Dette er helt høl i huet

- Helt høl i huet at noen mennesker er så rike at de kan unne seg denne typen luksus, mens vanlige mennesker blir pålagt å betale avgifter som svir på pungen, sier Mimir Kristjansson.

Under hele valgkampen har Rødt varslet krig mot rikingene og fremmet en ønsket politikk om å forby privatfly i Norge. Etter valget har Rødt fått en betydelig styrket maktposisjon på Stortinget med en økning fra én til åtte representanter.

Den ferske stortingsrepresentanten Mimir Kristjansson (Rødt) varsler at kampen mot privatfly ikke er over.

- Vi må henvende oss til den regjeringen vi har fått, som har sagt at det er vanlige folks tur nå. Og vanlige folk flyr ikke privatfly. Arbeiderpartiet har vært opptatt av å bekjempe forskjellene i samfunnet og å finne klimatiltak som ikke rammer en tilfeldig pendler i Finnmark, men tiltak som rammer dem med grotesk forbruk, sier Kristjansson til Nettavisen.

Les også: Rødt vil forby rikingene å fly til hyttene: - Nå er jeg pisslei

Rødt har tidligere i sommer bare kunnet vise til en kort liste over åtte norske rikinger som eide privatfly. Globale prognoser viser imidlertid at privatflyforbruket i verden er ventet å eksplodere i tiden etter pandemien.

Europeiske aktører har nylig uttalt at det allerede er vekst å spore i den europeiske privatflybransjen. Finansavisen skrev også nylig at stadig flere nordmenn vil benytte seg av privatfly i tiden framover.

- Helt høl i huet

Global Jet Capital er én av få virksomheter som utgir prognoser for salg av nye og brukte privatfly. De anslår at det blir 3610 leveranser av nye privatfly i perioden 2021 til 2025 til en verdi av 89,2 milliarder dollar. I tillegg kommer salget på brukte privatfly, som blir estimert til en verdi av 72,9 milliarder dollar. Totalt vil dette utgjøre, ifølge prognosen, 17.555 transaksjoner av nye og brukte privatfly til en samlet verdi av 162,1 milliarder dollar.

Det utgjør svimlende 1412 milliarder kroner i dagens kurs, og er nesten like mye som den norske stats samlede utgifter i 2021 (1515 milliarder).

- Denne trenden aktualiserer vårt ønske om å forby privatfly, sier Kristjansson.

- For det første er det et sykdomstegn for ulikhetene i verden, og for det andre er det dårlig nytt for klima at man skal investere nesten like mye som et statsbudsjett i nye og brukte privatfly fram til 2025. Ressursutnyttelsen er helt høl i huet – at noen mennesker er så rike at de kan unne seg denne typen luksus, mens vanlige mennesker blir pålagt å betale avgifter som svir på pungen, sier Kristjansson.

Les også: Ekstrem sterk etterspørsel fra rikinger: - Privatfly vil ta helt av etter pandemien

Kristjansson viser til Oslo-byrådets anmodning til regjeringen om å kunne pålegge å ta betalt for privat parkering på arbeidsplasser og kjøpesentre. Hensikten bak klimatiltaket er å øke antall reiser til fots, sykkel og kollektivt i Oslo på bekostning av bilkjøring.

- Privatfly-forbud er kanskje et symboltiltak, men sånne symboltiltak er utrolig viktig for folks opplevelse av hva som er rettferdige klimatiltak. Det er vanskelig å forklare en sykepleier at arbeidsgiveren blir pålagt å kreve parkeringsavgift for vanlig parkering på arbeidsplassen når de rike får sløse ressurser på privatfly. Privatfly er ressurssløsing. Verden har ikke ubegrenset tilgang på ressurser. Likevel pøses ressursene ut i luksusbransjen. Det er ingen som trenger privatfly, sier Kristjansson.

Frp har tidligere uttalt at Rødts forslag om privatfly-forbud er preget av misunnelse og symbolpolitikk.

Norsk milliardær satser på privatfly

Den norske milliardæren Morten Klein har investert tungt i selskapet Airwing som blant annet tilbyr privatfly. Klein uttalte nylig til Finansavisen at omstillingen til nullutslippsfly vil skje fortere enn mange tror, og at elektrifiseringen, samt langt mer miljøvennlige fly, er bare noen år unna.

- Vi tror at innen 2030 vil mange av småflyene være nullutslippsfly, uttalte han til avisen.

- Vi har et mål i Airwing om å være det første flyselskapet i Europa som har en nullutslippsflåte, og vårt mål er å ha 100 fly i lufta innen 2035, sa han til Finansavisen.

Les også: Rødt vil ha egen luksuskommisjon for å ta de rike: – Jeg tror folk er drittlei av å kalle dette en dugnad

- En grønn bløff

- Synes du privatfly er greit så lenge det er snakk om utslippsfrie fly, Kristjansson?

- Nei. Vi er ikke imot at den nødvendige flytrafikken flytter over på elektrisitet, men vi må kutte ned i unødvendig flytrafikk. Det er en myte at privatfly blir utslippsfrie selv om de flytter over på elektrisitet. Det er ikke utslippsfritt å bygge utslippsfrie privatfly, og det er heller ikke utslippsfritt å produsere strøm til utslippsfrie privatfly. Denne typen løsninger er bare en grønn bløff, sier Kristjansson.

- Norge må gå foran og ta grep. Vi har alle muligheter til å stoppe dette. Vi regulerer vårt eget luftrom, og vi regulerer våre egne landingsplasser. Så vi kan regulere hvilke fly som får lette og lande. Akkurat når det gjelder Stein Erik Hagen, som lander sjøflyet på sjøen utenfor hytta, så er jeg litt usikker, sier Kristjansson med et lite stikk til Hagen som flyr sjøfly når han skal på hytta i Kragerø.

Les også: Klima-Stordalen sliter med «flyskam». Fløy privatflyet 33 timer – i april

Stein Erik Hagen har tidligere forsvart sitt privatfly-forbruk overfor Børsen.

- Tidligere har jeg brukt helikopter til hytta, men det har jeg solgt og nå har vi kjøpt dette sjøflyet, som er mer miljøvennlig. Vi gjør masse for å få ned utslipp og gjør mye forskjellig rundt omkring for å redusere karbonavtrykket, sa Hagen til avisen i sommer.

- Sjøflyet går ikke opp og ned til hytta. Det brukes mest i næringslivet for å bidra til verdiskapning, la han til.

Privatfly har et betydelig klimaavtrykk

En økning i privatflyforbruk er intet godt nytt for klimaet. Ifølge enkelte estimater forurenser privatfly om lag 20 ganger så mye CO2 per passasjer og per mil enn kommersielle fly, skriver The Guardian som viser til tall fra industrien.

Les også: Kronprins Haakon fløy rutefly til Davos

I en ny rapport som ble utgitt i mai, «Private jets: can the super-rich supercharge zero emission aviation?», estimeres det at privatfly er mellom 5 og 14 ganger mer forurensende enn kommersielle fly per passasjer, og 50 ganger mer forurensende enn tog. Samme rapport anslår at én times flygning med privatfly utgjør et CO2-utslipp på to tonn. I gjennomsnitt slipper en EU-borger ut 8,2 tonn CO2 i året. En fire timer lang tur med privatfly tilsvarer dermed samme mengde som ett helt års CO2-utslipp for en gjennomsnitts EU-borger.

Les også: UDs bruk av privatfly har minket drastisk

Stiv pris

Hvis et reisefølge på to skal ha en langhelg med privatfly tur-retur Oslo - New York fra førstkommende torsdag til søndag, blir den estimerte prisen 79.580 euro, viser et hurtig søk på privatefly.com. Det tilsvarer 789.000 korner i dagens kurs. Til sammenligning var en gjennomsnittlig årslønn i Norge på 608.160 kroner i 2020.