– Vi har fått inn en del bestillinger på vinterdekk allerede nå. Det er ingen tvil om at det blir manko på dekk til høsten, sier Geir Yngve Lyrstad, daglig leder i DekkTeam Årnes til Nettavisen.
Dekksenteret ligger i Nes kommune i Akershus. De opplever nå en brå økning i antall piggdekk-bestillinger – på tross av at vi er i slutten av juli. Nå slår forhandlerne vinterdekk-alarm.
Lyrstad forklarer at mangelen skyldes invasjonen i Ukraina.
Nesten en tredjedel av dekkene vi kjøper i Norge produseres nemlig i Russland. Som en del av en rekke sanksjoner mot landet, har Norge sluttet å produsere dekkene sine der. Det gjelder dekk med og uten pigger.
– Før kunne kunden velge og vrake mellom ulike dekktyper, men nå er det førstemann til mølla for å få sikret seg vinterdekk overhodet. Du kan ikke sitte på gjerdet. Da risikerer du å måtte la bilen stå i garasjen over vinteren.
– Får ikke ut et eneste dekk
Paul Oord er administrerende direktør i Starco Norge, et av landet største dekkleverandører. Oord forteller at vi går en usikker vinter i møte.
Det er ingen tvil om at markedet står overfor en dekkmangel vi sjeldent har sett maken til.
– Russland har lenge vært en stor produsent av vinterdekk for landene i nord. Grunnen til det er at Russland er et enormt marked, med stor etterspørsel og enorme ressurser. Men de hadde en importtoll som ikke var overkommelig for norske leverandører. Da fant de samme leverandørene ut at de kunne sette opp fabrikker der borte, og dermed gjøre det billigere å importere til Norden.
Flytter fabrikkene ut av Russland
Oord forklarer at leverandørene nå kjemper for å skaffe dekk fra asiatiske land – i et forsøk på å unngå dekkrise her i Norge.
– Vi får ikke ut et eneste dekk fra Russland lenger. Nå er vi i ferd med å flytte fabrikkene ut av landet, men det vil ta tid. I mellomtiden vil vi forhåpentligvis få inn et godt sortiment fra blant annet Kina, Korea og Japan. Men forhandlerne står i tillegg overfor enorme kapasitetsproblemer. Enhver dekkfabrikk sliter med å dekke etterspørselen. I alle dekk som produseres er det et spesielt type stål som importeres fra Ukraina. Også det har det blitt manko på.
Han råder folk til å bestille vinterdekk allerede nå.
– Mitt råd er å prate med dekkhotellet og høre hvordan står det til med dekkene dine. Jeg hadde svingt innom i dag.
– Bit i det sure eplet
Krigen i Ukraina gir mange utslag her hjemme for bilistene som møter både høyere drivstoffpriser, og nå en mulig mangel på dekk.
– Vårt råd er å bite i det sure eplet og kjøpe nye dekk tidlig denne sesongen dersom du vet at du må bytte. Ikke ta sjansen på at de gamle dekkene holder en sesong til, det kan være å gamble med trafikksikkerheten, sier pressesjef Ingunn Handagard i Norges Automobil-Forbund (NAF).
Handagard forklarer at dekkene som regel holder tre til fire sesonger. Så om det begynner å bli noen år siden du byttet, bør du sjekke dekkene i god tid før du tenker å legge om.
Slik sjekker du «utløpsdatoen» på dekkene:
NAF råder kundene til å sjekker alderen på dekkene man blir tilbudt, slik at man ikke kjøper for gamle dekk.
Med tiden blir gummien på hardere, og dekkenes egenskaper dårligere. Du finner datoen for når dekkene er produsert på siden av dekket.
De fire siste sifrene i koden som står der oppgir uke og år dekket ble produsert. For eksempel betyr koden 2619 at dekket er produsert i uke 26, år 2019.
Dekkene holder som regel til tre-fire sesonger. Har du hatt dekkene lenger enn det, kan det være på tide å ta seg en tur innom dekksenteret.