RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sparer reklamemillioner på valgkamp

Sist oppdatert:
Kaffekongen Herman Friele stiller til valg som ordfører i Bergen. Den oppmerksomheten han får i valgkampen kan spare Kaffehuset Friele for millionbeløp.

Herman Friele har blitt kjent som "Kaffekongen", mannen som fronter sitt kaffeimperium gjennom flere minutter lange reklamefilmer. Nå ønsker han å bli Bergens ordfører og oppmerksomheten han får gjennom valgkampen er gull verdt for selskapet hans, blant annet fordi mediene fokuserer vel så mye på kaffesalget som de politiske sakene.

NRK melder at da Høyre åpnet valgkampen i Bergen, var det gratis kaffe til alle de fremmøtte. Under NRKs Folkemøte var det "Kaffekongen" som ble presentert. Alt dette bidrar til at kaffekonsernet kan spare flere millioner kroner verdt i reklame.

- Herman Friele hadde i valgmøte i Bergen på tirsdag et innslag på 10 minutter. Hvis vi regner om det til reklamekroner på reklamekanalen TV2, så ville det innslaget kostet vel to millioner kroner. Hvis det var komersiell reklame, så ville de måtte betalt et sted mellom 50 og 100 millioner kroner for de eksponeringene og den tiden han er i de ulike mediene, sier BI-forsker Trond Blindheim. Til NRK.

- Reklame handler om å komme i bevisstheten til folk. Det er klart at Friele er en veldig sterk merkevare, og slik sett allerede er høyt i bevisstheten til folk. Ved at Herman Friele stadig vekk er i media, så vil vi bli påminnet om dette, sier byråleder Christian Overaa i reklamebyrået Oktan Publicis.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere