RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spilberg nytt medlem i Kreativt Forum

Sist oppdatert:
Reklamebyrået Spilberg har fått godkjent søknaden om medlemskap i Kreativt Forum. Byrået er det andre som blir medlem i den nye foreningen.

- Medlemskapet i Kreativt Forum vil gi oss et kvalitetsstempel med hensyn til faglig kompetanse og etisk standard innen reklamefaget, sier byråleder Pål Spillum.

Byrået han leder, Spilberg, ble startet opp av Spillum og Frode Karlberg etter at de brøt ut fra Take-Off Reklamebyrå i fjor. Etter kun et drøyt års drift har de allerede kapret en rekke kunder og gjort seg bemerket i reklamebransjen. Spilberg positivt resultat allerede i oppstartsåret.

For å bli medlem, stilles det blant annet krav til faglig godkjent kompetanse innenfor kommunikasjonsrådgivning, markedsrett (RRA) og medierådgivning. Ifølge Kreativt Forums daglige leder, Sol Olving, tilfredsstiller byrået samtlige krav.

De samtidig Kreativt Forums Vær Varsom Plakat som er et etisk regelverk for utforming av reklame.

Kreativt Forum har med dette 83 byråmedlemmer som står for rundt 85 propsent av reklamebyråomsetningen i Norge.

- Utviklingen så langt i år er tilfredstillende med positivt driftsresultat og et hyggelig tilsig av nye kunder.

Byrået har det siste året kapret kunder TINE, Interbok, Sveriges Turistråd, Byggmakker Ski Bygg og Eidsiva Energi, og har nylig fått Returkartong, Bjørklund Norge og Forbrukerrådet.

Spilberg ble medlem nummer to i den nyfusjonerte foreningen. Saatchi & Saatchi ble medlem tidligere i år. Ifølge Olving har Kreativt Forum færre byråmedlemmer nå enn for et par år siden, noe som skyldes omstruktureringer i bransjen.

- Leo Burnett har tidligere hatt så mange som ti medlemmer, et for hver juridiske enhet. Når de er ferdig med omstruktureringene sine, vil de nok ha betydelig færre, sier hun.

Bates er et annet byrå som har kuttet ned antall enheter brutalt. De hadde rundt 15 enheter tidligere og er nå nede i fem. Ifølge Olving varierer antall medlemmer i foreningen med konjunkturene.

- Hvert medlem betaler en medlemsavgift og når et medlem faller fra, forsvinner også avgiften deres, men det er ikke snakk om store summene, sier Olving som legger til at byråene også betaler etter størrelse på byråinntekt, noe som ytterligere har bidratt til å redusere inntektene til foreningen det siste året.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere