*Nettavisen* Nyheter.

Spill med sterke historier: Mass Effect-serien

Rollespill | PC, Xbox 360 | Bioware

29.03.10 13:04

Anmeldelse: «Mass Effect 2»
Anmeldelse: «Mass Effect»

Bioware på ferde igjen. «Mass Effect» og «Mass Effect 2» er enkelt og greit noe av det aller, aller beste du kan oppleve når det gjelder gripende historiefortelling i et spill. Her snakker vi ikke om en ti timers opplevelse. «Mass Effect» varer nærmest i det uendelige.

Som kun en historie står «Mass Effect 2» på lik linje i kvalitet og klasse som det ypperste innenfor science fiction, eller litteratur generelt. At dette i tillegg er en interaktiv historie hvor dine valg påvirker hva som skjer og hvordan det skjer, gjør at det neppe har vært gjort noe lignende noen gang.

Valgene du tok i det første spillet vil dessuten plage deg som gårsdagens rekeskall i oppfølgeren. Så ja, dine valg har noe å si for historien. Et tredje spill er også på vei. Å forklare historien blir derfor, med utgangspunkt i at den er unik for deg, nærmest umulig.

Den korte versjonen er at du er Shepard som kjemper mot galaksen virkelige slemminger. Da mener vi ikke slemminger som har tenkt å erstatte fredagens gullrekke med reklame, eller slemminger som har en ond plan om å fjerne alt sukkeret fra Coca-Cola. Slemmingene er ubeskrivelig slemme, utspekulerte og mystiske.

Sammen med en broket blanding fra universets kroker kjemper du mot farene. Små og store. Her er det ikke bare en hovedhistorie, men hvert medlem av din gruppe har sin egen historie. Ved å snakke nok med dem, og finne skjelettene de har lagt bakerst i skapet så får du nye oppdrag. Klarer du disse igjen vil dine venner bli lojale, og mye sterkere.

Klikk på ikonene nedenfor får å lese om spillene:

HTML EMBED

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.