Gå til sidens hovedinnhold

Spis deg mett - mist en kilo i uka

Ny superdiett fra svensk ernæringsfysiolog.

(SIDE2): Det er den svenske ernæringsfysiologen Fredrik Paulún som står bak den såkalte isodietten. Han sier til Aftonbladet at man med denne dietten skal spise seg mett og god - og få i seg den næringen man trenger. Ved å følge det som blir beskrevet som en superdiett kan man gå ned én kilo i uken.

Det beste fra alle
Bak dietten står tre av Sveriges fremste ernæringsfysiologer - Fredrik Paulún, Martin Brunnberg og Kristina Andersson. De tre har pløyd igjennom den nyeste forskningen på de mest kjente vekttap-metodene, evaluert samtlige metoder og satt dem sammen til den optimale dietten som går ut på å spise slik vi mennesker har gjort til alle tider.

- Vi har bare tatt det beste fra alle dietter, sier Fredrik Paulún til avisen.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Bli mett
Trioen hevder at kroppen fungerer best hvis energien er likt fordelt mellom fett, proteiner og karbohydrater. For de fleste av oss betyr det å kutte ned drastisk på fettrike karbohydrater som finnes i brød, pasta, ris og poteter.

Målet med dietten er å minske kaloriinntaket, men å øke inntaket av proteiner i form av kjøtt, fisk og egg. Å spise denne typen mat gjør at man blir mett og samtidig får i seg nok energi og de riktige næringsrike stoffene man trenger i det daglige.

Det er kaloriminskingen som gjør at man går ned én kilo i uken, hevder ernæringsfysiologene. En annen viktig ting er ved isodietten er at man ikke må gå og være sulten.

- Sult er din verste fiende når du ønsker å gå ned i vekt, sier Paulún.

Les også:Ikke bare kalorier som teller

Les mer her:Spiser du for fort blir du feit

Dette er iso: «ISO» står for isokalorisk, noe som betyr at energi er likt fordelt mellom fett, proteiner og karbohydrater.

GI (Glykemisk Index): Isomer har lav GI. Langsomme karbohydrater holder blodsukker på et jevnt nivå, som gir bedre metning, mindre søtsug og favoriserer forbrenningsanlegg.

Dietten:

1. Faste måltider hver dag - helst fire til fem slik at blodsukkeret holdes i sjakk.

2. Spis varm mat, det gjør det at du mettere.

3. Moderate porsjoner, men store nok til at man ligger unna småspisingen.

4. Alkoholforbud - alkohol er flytende kalorier som øker appetitten.

5. Kjør på med fiber, det senker GI-nivået og metter lenger.

6. Sterkt krydder øker fettforbrenningen.

7. Velg gjerne glutenfritt hvis du opplever magevondt når du spiser.

Reklame

NÅ: Milrab har oppdatert salget med sportsklokker og Oakley