RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spis deg mett - mist en kilo i uka

SPIS DEG METT: Løsningen på å gå ned i vekt er å kutte ned på karbohydrater, men øke inntaket av proteiner, mener svenske eksperter.
SPIS DEG METT: Løsningen på å gå ned i vekt er å kutte ned på karbohydrater, men øke inntaket av proteiner, mener svenske eksperter. (Shutterstock)
Sist oppdatert:
Ny superdiett fra svensk ernæringsfysiolog.

(SIDE2): Det er den svenske ernæringsfysiologen Fredrik Paulún som står bak den såkalte isodietten. Han sier til Aftonbladet at man med denne dietten skal spise seg mett og god - og få i seg den næringen man trenger. Ved å følge det som blir beskrevet som en superdiett kan man gå ned én kilo i uken.

Det beste fra alle
Bak dietten står tre av Sveriges fremste ernæringsfysiologer - Fredrik Paulún, Martin Brunnberg og Kristina Andersson. De tre har pløyd igjennom den nyeste forskningen på de mest kjente vekttap-metodene, evaluert samtlige metoder og satt dem sammen til den optimale dietten som går ut på å spise slik vi mennesker har gjort til alle tider.

- Vi har bare tatt det beste fra alle dietter, sier Fredrik Paulún til avisen.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Bli mett
Trioen hevder at kroppen fungerer best hvis energien er likt fordelt mellom fett, proteiner og karbohydrater. For de fleste av oss betyr det å kutte ned drastisk på fettrike karbohydrater som finnes i brød, pasta, ris og poteter.

Målet med dietten er å minske kaloriinntaket, men å øke inntaket av proteiner i form av kjøtt, fisk og egg. Å spise denne typen mat gjør at man blir mett og samtidig får i seg nok energi og de riktige næringsrike stoffene man trenger i det daglige.

Det er kaloriminskingen som gjør at man går ned én kilo i uken, hevder ernæringsfysiologene. En annen viktig ting er ved isodietten er at man ikke må gå og være sulten.

- Sult er din verste fiende når du ønsker å gå ned i vekt, sier Paulún.

Les også:Ikke bare kalorier som teller

Les mer her:Spiser du for fort blir du feit

Dette er iso: «ISO» står for isokalorisk, noe som betyr at energi er likt fordelt mellom fett, proteiner og karbohydrater.

GI (Glykemisk Index): Isomer har lav GI. Langsomme karbohydrater holder blodsukker på et jevnt nivå, som gir bedre metning, mindre søtsug og favoriserer forbrenningsanlegg.

Dietten:

1. Faste måltider hver dag - helst fire til fem slik at blodsukkeret holdes i sjakk.

2. Spis varm mat, det gjør det at du mettere.

3. Moderate porsjoner, men store nok til at man ligger unna småspisingen.

4. Alkoholforbud - alkohol er flytende kalorier som øker appetitten.

5. Kjør på med fiber, det senker GI-nivået og metter lenger.

6. Sterkt krydder øker fettforbrenningen.

7. Velg gjerne glutenfritt hvis du opplever magevondt når du spiser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere