Spis deg til bedre magefølelse

SPIS DEG METT: Løsningen på å gå ned i vekt er å kutte ned på karbohydrater, men øke inntaket av proteiner, mener svenske eksperter.

SPIS DEG METT: Løsningen på å gå ned i vekt er å kutte ned på karbohydrater, men øke inntaket av proteiner, mener svenske eksperter. Foto: (Shutterstock)

Unngå dårlig samvittighet.

(SIDE2): Veien til mannens hjerte går gjennom magen, sies det. Hvorfor ikke følge samme rute når det kommer til ditt eget hjerte og din egen magefølelse?

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Msnbc lister flere måter å forbedre kostholdet på slik at man sitter igjen med en god magefølelse når måltidet er inntatt. Om du er bevisst dine matvaner kan du redusere dårlig samvittighet, overmetthet og suget på mer. For mange er mat også følelser, og kanskje kan følgende tips være til hjelp:

1. Spis som en greker
Ikke bare gir middelhavslandene assosiasjoner til varme, late dager og vakre strender; kokekunstene er like behagelige å innta både visuelt og gjennom munnen. Grillet fisk, friske grønnsaker og et glass vin kan nytes med god samvittighet og etterlater en sunn og god følelse i kroppen. Middelhavskosten er også viden kjent for sin bruk av olivenolje som med fordel kan erstatte smøret i matlagingen.

2. Hvis det ikke kan dyrkes, ikke spis det
En potet kommer fra jorden, et egg fra en høne. Men hvor kommer chipsen fra? Ha dette i bakhodet og du vil kunne få et bedre kosthold ved å velge naturlig, ubehandlet mat fra naturen, og ikke industrielt fremsatte varer på en fabrikk. Essensielle vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer bevares bedre i matvarene når de ikke er gjort så mye med før de når middagsbordet.

3. Les baksiden
Emballasjen som omgir maten er designet for å friste oss, men baksiden forteller gjerne en annen historie, og da spesielt innholdsdeklarasjonen. Du trenger ikke bli fanatisk, men om det som listes utelukkende er sukker, mettet fett, og raske karbohydrater, E-stoffer eller andre ulumskheter bør du kanskje velge deg noe annet. Mange naturlig fremstilte matvarer og økologiske produkter inneholder imidlertid også sukker og karbohydrater med mer, men ofte bevarer disse produktene mer av det gode som ofte forsvinner ved mye kunstig behandling. Ett eksempel er ris og pasta. Velg typer som er laget på fullkorn istedenfor finmalt mel.

4. Du kan alltid spise mer
... i morgen. Hører du den vage anbefalingen «et sunt, variert kosthold» kan du legge moderasjon inn i betydningen. Så lenge du spiser alt med måte er sjansen for at kostholdet ditt er sunt rimelig stor. Fråts i frukt og grønnsaker, men vær forsiktig med matvarer som inneholder mye sukker, fett og E-stoffer. Du vet, alle de søte og salte fristelsene som det bugner av i butikkhyllenes godtehjørne.

Flere helsesaker? Les mer her!

5. Det er ingen frukt i «fruktsmak»
Selv om godteriet lover diverse smaker av frukt, betyr det ikke at det er virkelig frukt i dem. Smaken er som oftest kunstig fremstilt og tilsatt.

6. Om det ikke finnes kan du heller ikke spise det
Joda, du vet det finnes på butikken, men om du ikke har det du har lyst på innen en armlengdes avstand skal det både påkledning og gange til før du har favorittposen med chips- eller hva det måtte være- i hende. Ved å ikke ha usunne ting liggende i skapet til enhver tid, reduserer du sjansen for å spise det for ofte.

7. Sitt ved bordet
Unngå å spise på farten eller foran TV-en som en regel. Konsentrer deg om måltidene, og matopplevelsen vil bli bedre både under og etter måltidet. Du har også større kontroll på metthetsfølelsen når det er maten som er i fokus, og ikke favorittserien på TV eller bussjåføren som skal ha penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag