*Nettavisen* Nyheter.

Spis deg til drømmekroppen

Veien til en sunn og slank kropp er ikke mindre mat, men mer.

01.04.08 13:13

(YEYE): Den som tror at veien til drømmekroppen betyr minimalt med mat, vil fort bli overrasket.

Går man for denne metoden vil man kanskje gå ned noen kilo på kort tid, men man vil raskt legge på seg igjen så snart man begynner å spise normalt.

Les også
Ekspertenes 28 skjønnhetstips
Slik blir kroppen sommerlekker

Her er den sunneste burgeren

Spis mye
Den beste og mest effektive veien til en sunn og slank kropp er mat, mye mat. Det vil ikke si at du kan lesse på med porsjon etter porsjon til middag. Stikkordene er lite og ofte.

Prøv å få i deg litt å spise hver 2 - 4 time. Enten det bare er et eple, en yoghurt eller en skive med gulost vil dette gjøre at blodsukkeret ditt holder seg stabilt hele dagen, noe som igjen minsker sulten og lysten på søtsaker. I tillegg vil fettforbrenningen øke når kroppen får mat regelmessig.

Klikk på bildet for å forstørre.

Frokost, lunsj og middag
Gjør frokost, lunsj og middag til faste måltider, og legg til små mellommåltider utenom disse.

Spis alltid frokost. Husk at når du står opp har ikke kroppen fått «drivstoff» på cirka åtte timer. Det er derfor viktig og tilføre den energi så den kan stå på fram til lunsj.

Ikke nøy deg med et knekkebrød til lunsj. Spis et skikkelig måltid. Et godt eksempel er en liten salat og to grove skiver med ost og skinke.

Nøy deg med én, men gjerne stor, porsjon til middag. Fyll 1/4-del av tallerken med kjøtt eller fisk, 1/4-del med ris, poteter eller pasta og halvparten med grønnsaker. Velger du stor posisjon tar du ekstra grønnsaker på. Ta deg gjerne en liten fruktsalat eller en yoghurt til dessert.

Klikk på bildet for å forstørre.

Snop i helgene
Selv om du kan spise mye, vil det ikke si at du skal dytte i deg hva som helst. Godteri, chips, alkohol og junkfood er fy fy i ukedagene. Skei heller skikkelig ut i helgene.

Noen tips
Brød: Gå for de grove alternativene. Sjekk ingrediensene, står hvetemel som nummer en eller to, dropp det. Velg gjerne et brød med speltmel.

Pålegg: Velg de lettere variantene. Mager ost, syltetøy uten sukker og bytt ut salamien med skinke eller kalkunpålegg.

Middagsmat: Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, hamburgeren med kyllingfilet og må du ha pizza, så lag en salat ved siden av.

Drikke: Ikke drikk alkohol på hverdager. Begrens juicedrikking til et glass om dagen.

Frukt og grønt: Spis det!

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag